Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


Τελευταια νεα

"Εξοικονομώ-Αυτονομώ για ένα Έξυπνο Σπίτι" • Ομάδα Ενημέρωσης

Οι αλλαγές και οι προσθήκες στην ΚΥΑ για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Οι αλλαγές και οι προσθήκες στην ΚΥΑ για την προστασία της πρώτης κατοικίας

Civiltech

Δημοσιεύτηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση σχετικά με τις αλλαγές, που επέρχονται αναφορικά με την επιδότηση του Δημοσίου για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Με την ΚΥΑ εξειδικεύονται κατά κύριο λόγο οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση συνεισφοράς του Δημοσίου στα επιχειρηματικά δάνεια.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ειδικής Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους με την ΚΥΑ 131164/2019 (ΦΕΚ 4733/19.12.2019), των υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών, σχετικά με τον προσδιορισμό της επιδότησης / συνεισφοράς του Δημοσίου για την προστασία της 1ης κατοικίας (στο πλαίσιο του Ν. 4605/2019), επέρχονται οι εξής αλλαγές και προσθήκες:

- Ορίζονται οι προϋποθέσεις για την χορήγηση συνεισφοράς του Δημοσίου στα επιχειρηματικά δάνεια στο πλαίσιο ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis) σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών της Ε.Ε. Επίσης αναγράφονται τα ανώτατα όρια ενισχύσεων ήσσονος σημασίας όπως ισχύουν στην Ε.Ε., προβλέπεται τι συμβαίνει στις περιπτώσεις στις οποίες μία επιχείρηση δραστηριοποιείται σε περισσότερους από έναν επιλέξιμους τομείς εφαρμογής των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, αναφέρονται οι εξαιρέσεις, ο τρόπος υπολογισμού του ποσού της ενίσχυσης, καθώς και η υποχρέωση υποβολής υπεύθυνης δήλωσης προκειμένου να γίνει έλεγχος σώρευσης των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.

- Τροποποιείται το ποσοστό συνεισφοράς του Δημοσίου στις απαριθμούμενες περιπτώσεις ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος και κατηγορίας νοικοκυριού από 30% σε 20% στα επιχειρηματικά δάνεια και από 20% σε 30% σε κάθε άλλο είδος δανείου.

- Τροποποιούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης της συνεισφοράς του Δημοσίου στις περιπτώσεις πολλών συγκύριων και στις περιπτώσεις επιχειρηματικών δανείων.

- Στους λογαριασμούς που καταβάλλεται η συνεισφορά του Δημοσίου, δεν θα επιτρέπονται άλλες κινήσεις παρά μόνο οι πιστώσεις του Δημοσίου με την συνεισφορά και οι χρεώσεις για την καταβολή αυτής στην πιστώτρια τράπεζα.

- Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου, η συνεισφορά του Δημοσίου θα διακόπτεται ανεξάρτητα με την κατηγορία του νοικοκυριού (στην αρχική ΚΥΑ ετίθετο ο όρος του μονοπρόσωπου νοικοκυριού).

- Προβλέπεται ότι η συνεισφορά του Δημοσίου θα αναπροσαρμόζεται - εκτός από την περίπτωση της μεταβολής των εισοδημάτων (που οριζόταν στην αρχική ΚΥΑ) - και σε περίπτωση μεταβολής της σύνθεσης του νοικοκυριού.

- Τροποποιείται η ημερομηνία εκκίνησης για την έναρξη εννόμων συνεπειών, σε περίπτωση διακοπής ή αναπροσαρμογής της συνεισφοράς.

- Στις περιπτώσεις αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών η επιστροφή τους θα γίνεται πλέον άτοκα, εκτός συγκεκριμένων περιπτώσεων που ορίζονται στην νέα ΚΥΑ.

- Τέλος, προβλέπεται πλέον, η μηχανογραφική τήρηση από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. αρχείου επί δέκα οικονομικά έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας μεμονωμένης ενίσχυσης, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που είναι αναγκαίες για να αποδειχθεί ότι έχουν τηρηθεί οι όροι των Κανονισμών de minimis.

Για περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να ανατρέξετε στην συνοπτική παρουσίαση που επισυνάπτεται μαζί με την ΚΥΑ.

Όλοι οι πολίτες μπορούν να λάβουν συμβουλές και υποστήριξη για την προστασία της 1ης Kατοικίας τους καθώς και για τις δυνατότητες ρύθμισης των οφειλών τους, στα 43 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών που λειτουργούν πανελλαδικά - τηλέφωνο για ραντεβού 213.212.57.30.

Αιτήσεις για την προστασία της 1ης Κατοικίας γίνονται εδώ: http://www.keyd.gov.gr/a-katoikia/

Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία για την ηλεκτρονική πλατφόρμα

Έχει ολοκληρωθεί η 25η εβδομάδα λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την προστασία της 1ης κατοικίας.

Με βάση τα τελευταία στατιστικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους αθροιστικά για το διάστημα από 01/07/2019 μέχρι 20/12/2019, προκύπτουν τα εξής:

- Έχουν εισέλθει στην πλατφόρμα και συναίνεσαν στην άρση φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου 57.166 χρήστες.

- Έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία ετοιμασίας της αίτησης 38.073 χρήστες.

- Έχουν υποβληθεί 1.249 αιτήσεις και διαβιβαστεί στις τράπεζες.

- Έχουν δοθεί 315 προτάσεις ρύθμισης από τις τράπεζες.

- Έχουν ήδη αποδεχθεί 84 προτάσεις ρύθμισης οι δανειολήπτες και εκκρεμεί η αποδοχή των υπολοίπων.

- Έχει ήδη εγκριθεί η Κρατική επιδότηση σε 41 πολίτες.

Δείτε παρακάτω το πλήρες κείμενο της ΚΥΑ:

Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 131164/2019 - ΦΕΚ 4733/Β/19-12-2019

Τροποποίηση και αντικατάσταση της υπ' αριθμ. 39100/2019 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών (Β΄ 1167) σχετικά με τον προσδιορισμό συνεισφοράς του Δημοσίου στο πλαίσιο του άρθρου 76 ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ -
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ -
ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ -
ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Tο άρθρο 82 παρ. 5 του ν. 4605/2019 (Α΄ 52) «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016) - Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις».

2. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (98 Α΄).

3. Τις διατάξεις του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση και μετονομασία Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους - Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄ 119).

4. Τις διατάξεις του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 121).

5. Την υπ' αριθμ. 33168/Δ1.11369 (Β΄ 3053) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με θέμα: «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Δόμνα - Μαρία Μιχαηλίδου».

6. Τις διατάξεις του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (181 Α΄).

7. Τις διατάξεις του π.δ. 147/2017 (Α΄ 192) «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης».

8. Τις διατάξεις του π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (168 Α΄), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.

9. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (143 Α΄), όπως ισχύει.

10. Τις διατάξεις του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (87 Α΄), όπως ισχύει.

11. Τις διατάξεις των άρθρων 17 και 18 του ν. 3979/2011 (Α΄ 138) «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις».

12. Τις διατάξεις του ν. 4174/2013 «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις» (170 Α΄), όπως ισχύει.

13. Τις διατάξεις του ν. 3607/2007 «Σύσταση και καταστατικό της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης Α.Ε. (Η.Δ.Ι.Κ.Α. ΑΕ) και λοιπές ασφαλιστικές και οργανωτικές διατάξεις» (245 Α΄), όπως ισχύει.

14. Τις διατάξεις του ν. 4520/2018 «Μετεξέλιξη του Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων σε Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) και λοιπές διατάξεις» (30 Α΄).

15. Τις διατάξεις του άρθρου 11 ν. 4557/2018 (139 Α΄) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και άλλες διατάξεις».

16. Την ανάγκη καθορισμού της συνεισφοράς του Δημοσίου στο πλαίσιο του άρθρου 9 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) «Πρόγραμμα επιδότησης αποπληρωμής στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων με υποθήκη σε κύρια κατοικία», καθώς και των ειδικότερων ζητημάτων αναφορικά με την απόδοση της συνεισφοράς αυτής.

17. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1407/2013 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (O.J ΕΕ L 352 της 24.12.2013).

18. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1408/2013 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας («de minimis») στον γεωργικό τομέα (O.J ΕΕ L 352 της 24.12.2013), όπως τροποποιήθηκε με τον Κανονισμό 316/2019 (O.J EE L 51/1/22.2.2019).

19. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 717/2014 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας στους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας (O.J ΕΕ L 190 της 28.6.2014).

20. Την υπ' αριθμ. C(2019) 6615/19.9.2019 απόφαση της Ευρ. Επιτροπής σχετικά με την έγκριση καθεστώτος προστασίας πρώτης κατοικίας.

21. Την αριθμ. 15316/3340/4.4.2019 ανάληψη υποχρέωσης με την οποία δεσμεύεται το ποσό των εκατόν πενήντα εκατομμυρίων ευρώ (150.000.000 ευρώ) σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ειδικού φορέα 1033-202-0000000 και κωδικού αριθμού εξόδου ΑΛΕ 2310506899 οικονομικού έτους 2019.

22. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση προκαλείται δαπάνη ύψους 150.000.000 ευρώ για το έτος 2019.

23. Tην αριθμ. ΓΝ 051/2019 (αριθμ. 112571/ΕΞ 2019/10.10.2019) γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών κατ' εφαρμογή του άρθρου 1 παρ. Β΄ υποπαρ. Β.6 του ν. 4152/2013, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Συνεισφορά Δημοσίου

Το Δημόσιο συνεισφέρει στις μηνιαίες καταβολές που έχουν προσδιοριστεί κατ' εφαρμογή του άρθρου 75 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016). Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις» και έχουν γίνει αποδεκτές από τον οφειλέτη στο πλαίσιο υπαγωγής του στον νόμο αυτό, προκειμένου για την προστασία της κύριας κατοικίας του.

Άρθρο 2

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1. «Οφειλέτης»: το φυσικό πρόσωπο το οποίο έχει κριθεί επιλέξιμο και έχει αποδεχθεί πρόταση ρύθμισης για όλες τις οφειλές που είναι επιδεκτικές ρύθμισης κατά τις παραγράφους 3 έως 6 του άρθρου 68 ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

2. «Πιστωτές»: τα νομικά πρόσωπα, για τις απαιτήσεις των οποίων ο οφειλέτης έχει αποδεχθεί πρόταση ρύθμισης στο πλαίσιο του ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

3. «Ετήσιο διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα»: το άθροισμα των εισοδημάτων του αιτούντος, του συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών, μειωμένο κατά τους αναλογούντες φόρους, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 και το τέλος επιτηδεύματος του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α΄ 152). Στο «οικογενειακό εισόδημα» συμπεριλαμβάνονται και τα αφορολόγητα, καθώς και τα αυτοτελώς φορολογούμενα ποσά.

4. «Μονοπρόσωπο νοικοκυριό»: κάθε ενήλικο άτομο που διαμένει μόνο του σε κατοικία και δεν εμπίπτει στην κατηγορία ενηλίκων έως 25 ετών που φοιτούν σε πανεπιστημιακές σχολές ή σχολεία ή ινστιτούτα επαγγελματικής εκπαίδευσης ή κατάρτισης της ημεδαπής ή αλλοδαπής.

5. «Πολυπρόσωπο νοικοκυριό»: όλα τα άτομα που διαμένουν κάτω από την ίδια στέγη. Στο πολυπρόσωπο νοικοκυριό εντάσσονται οι σύζυγοι και τα εξαρτώμενα μέλη.

6. «Εξαρτώμενα Μέλη»: τα πρόσωπα που ορίζονται στο άρθρο 11 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167).

7. «Ανήλικα μέλη»: τα μέλη του πολυπρόσωπου νοικοκυριού έως 18 ετών.

8. «Απροστάτευτα τέκνα»: τα ανήλικα μέλη του νοικοκυριού που είναι ορφανά και από τους δύο γονείς ή που κανείς γονέας δεν μπορεί να ασκήσει τη γονική τους μέριμνα, λόγω ασθενείας, αναπηρίας, κράτησης ή στρατιωτικής θητείας και που η επιμέλειά τους έχει ανατεθεί με δικαστική απόφαση σε μέλος του νοικοκυριού.

9. «Μονογονεϊκή οικογένεια»: ένας μόνος γονέας (άγαμος, σε χηρεία ή διαζευγμένος, ή λόγω κράτησης του έτερου γονέα σε σωφρονιστικό κατάστημα), ο οποίος ασκεί κατ' αποκλειστικότητα ή μετά από σχετική ανάθεση με δικαστική απόφαση ή συμβολαιογραφική πράξη, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, την προσωρινή ή μόνιμη επιμέλεια ενός ή περισσότερων ανήλικων τέκνων. Για τις ανάγκες του προγράμματος, το νοικοκυριό θα πρέπει να απαρτίζεται αποκλειστικά από τα μέλη της μονογονεϊκής οικογένειας, δηλαδή τον γονέα και ένα ή περισσότερα τέκνα, εκ των οποίων τουλάχιστον ένα θα πρέπει να είναι ανήλικο.

10. «Συνεισφορά Δημοσίου»: το ποσό που συνεισφέρει το Δημόσιο που αντιστοιχεί σε τμήμα του ποσού της μηνιαίας δόσης, όπως αυτή ορίζεται στην πρόταση ρύθμισης οφειλών που έχει αποδεχθεί ο οφειλέτης στο πλαίσιο υπαγωγής του στο ν. 4605/2019.

11. «Μηνιαία δόση»: η μηνιαία δόση της πρότασης ρύθμισης οφειλών που είναι επιδεκτικές ρύθμισης κατά τις παραγράφους 3 έως 6 του άρθρου 68 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) και έχει αποδεχθεί ο οφειλέτης στο πλαίσιο υπαγωγής του στο νόμο αυτό.

12. «Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας»: η πλατφόρμα του άρθρου 71 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) που τηρείται αρμοδίως στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (Ε.Γ.Δ.Ι.Χ.), www.keyd.gov.gr σύμφωνα με το άρθρο 71 του νόμου αυτού.

13. «Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ»: η ανώνυμη εταιρία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης

14. «Ηλεκτρονική Πλατφόρμα ΗΔΙΚΑ»: η πλατφόρμα που θα αναπτύξει η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. για την παρακολούθηση των μηνιαίων πληρωμών της Συνεισφοράς Δημοσίου.

Σε ό,τι αφορά τη συνεισφορά του Δημοσίου στα επιχειρηματικά δάνεια, ισχύουν επίσης οι ορισμοί που περιέχονται στο άρθρο 2 των Κανονισμών της Ε.Ε. για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) αριθμ. 1407/2013, αριθμ. 1408/2013, όπως τροποποιήθηκε με τον Κανονισμό αριθμ. 316/2019 και ισχύει και αριθμ. 717/2014 αντίστοιχα.

Άρθρο 3

Ποσό Συνεισφοράς Δημοσίου - Διάρκεια χορήγησης

1. Η συνεισφορά του Δημοσίου που καταβάλλεται σε ειδικό δεσμευμένο και ακατάσχετο λογαριασμό με δικαιούχο τον οφειλέτη, ορίζεται ως ακολούθως:

α. Για μονοπρόσωπο νοικοκυριό με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 3.125,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 3.125,01 € έως 6.250,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 6.250,01 € έως 9.375,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 9.375,01 € έως 12.500,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

β. Για μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο μέλος και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 4.375,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 4.375,01 € έως 8.750,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 8.750,01 € έως 13.125,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 13.125,01 € έως 17.500,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γ. Για μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα μέλη και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 5.625,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 5.625,01 € έως 11.250,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 11.250,01 € έως 16.875,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 16.875,01 € έως 22.500,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δ. Για μονογονεϊκή οικογένεια με τρία ή περισσότερα εξαρτώμενα μέλη και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 6.875,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 6.875,01 € έως 13.750,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 13.750,01 € έως 20.625,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 20.625,01 € έως 27.500,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ε. Για πολυπρόσωπο νοικοκυριό χωρίς εξαρτώμενα μέλη και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 5.250,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 5.250,01 € έως 10.500,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 10.500,01 € έως 15.750 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 15.750,01 € έως 21.000,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

στ. Για πολυπρόσωπο νοικοκυριό με ένα εξαρτώμενο μέλος και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 6.500,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 6.500,01 € έως 13.000,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 13.000,01 € έως 19.500,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 19.500,01 € έως 26.000,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ζ. Για πολυπρόσωπο νοικοκυριό με δύο εξαρτώμενα μέλη και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 7.750,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 7.750,01 € έως 15.550,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 15.550,01 € έως 23.250,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 23.250,01 € έως 31.000,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

η. Για πολυπρόσωπο νοικοκυριό με τρία ή περισσότερα εξαρτώμενα μέλη και με ετήσιο οικογενειακό εισόδημα:

αα) από 0 € έως 9.000,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 50 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

ββ) από 9.000,01 € έως 18.000,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 40 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

γγ) από 18.000,01 € έως 27.000,00 €, ισούται με το 30 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

δδ) από 27.000,01 € έως 36.000,00 €, ισούται με το 20 % της μηνιαίας δόσης για επιχειρηματικά δάνεια και στο 30 % σε κάθε άλλη περίπτωση δανείου.

2. Η χορήγηση της Συνεισφοράς Δημοσίου πραγματοποιείται εφόσον ο Οφειλέτης πληροί σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

α) κρίθηκε επιλέξιμος για υπαγωγή στο 4605/2019 (Α΄ 52).

β) αποδέχθηκε τη συναινετική ρύθμιση που πρότειναν οι πιστωτές για όλες τις οφειλές που είναι επιδεκτικές ρύθμισης κατά τις παραγράφους 2 έως 6 του άρθρου 69 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) ή επέτυχε τη δικαστική ρύθμιση των οφειλών του σύμφωνα με το άρθρο 77 του ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

γ) η συναινετική ρύθμιση που αποδέχθηκε είναι σύμφωνη με το άρθρο 75 παρ. 1 του ν. 4605/2019 (Α΄ 52). Σε περίπτωση ύπαρξης πολλών συγκυρίων, λαμβάνεται υπόψη για τη ρύθμιση του άρθρου 75 παρ. 1, το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 70.

δ) πληροί τα ανωτέρω αναφερόμενα εισοδηματικά κριτήρια.

Ειδικά για την περίπτωση των επιχειρηματικών δανείων, απαιτείται σωρευτικά με τις ανωτέρω προϋποθέσεις και η πλήρωση των προβλεπόμενων στο αρθ. 9 της παρούσας προϋποθέσεων για την χορήγηση ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.

3. Η διάρκεια της Συνεισφοράς Δημοσίου εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της επιτευχθείσας ρύθμισης, εφόσον ο δικαιούχος εξακολουθεί να πληροί τις προϋποθέσεις σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο αυτό.

Άρθρο 4

Διαδικασία καταβολής της Συνεισφοράς Δημοσίου

Η διαδικασία καταβολής Συνεισφοράς Δημοσίου αποτελείται από τα κάτωθι στάδια:

1. Υποβολή Αίτησης:

Α) Διαδικασία Συναινετικής Ρύθμισης μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας:

Η αίτηση του άρθρου 72 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) επέχει θέση αίτησης και για τη Συνεισφορά Δημοσίου. Με την υποβολή της αίτησης το Δημόσιο αποκτά πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα και τα έγγραφα που ανταλλάσσονται μεταξύ του Οφειλέτη και των Πιστωτών στο πλαίσιο της διαδικασίας. Με την πρόταση ρύθμισης των Πιστωτών την οποία καλείται να αποδεχθεί ο Οφειλέτης, ενημερώνεται μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας για το ποσό της Συνεισφοράς Δημοσίου που δυνητικά του αναλογεί, σύμφωνα με το δηλωθέν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα που έχει ανακτηθεί από τη βάση δεδομένων φορολογικής διοίκησης. Με την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης από τον οφειλέτη, η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους εγκρίνει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών το ποσό της Συνεισφοράς Δημοσίου, με βάση τα αναφερόμενα στοιχεία στην αίτηση και προωθεί μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας τα στοιχεία των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου για κάθε δικαιούχο στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ, η οποία τηρεί τα στοιχεία των μηνιαίων Συνεισφορών του Δημοσίου. Κατόπιν, η ΗΔΙΚΑ προβαίνει σε προώθηση των στοιχείων των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου στο όργανο πληρωμής της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, προκειμένου να ξεκινήσουν οι καταβολές σύμφωνα με την παράγραφο αυτή.

Β) Διαδικασία Δικαστικής Ρύθμισης:

Εάν λάβει χώρα ρύθμιση των οφειλών του οφειλέτη μέσω δικαστικής απόφασης, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 77 του ν. 4605/2019 (Α΄ 52), ο οφειλέτης, πρέπει να μεταφορτώσει τη δικαστική απόφαση, ανά πιστωτή και ανά ρυθμιζόμενη οφειλή στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας, σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 77 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) και να εισάγει σε αυτήν τα στοιχεία της μηνιαίας δόσης που όρισε η δικαστική απόφαση. Η αίτηση του οφειλέτη, στη βάση της οποίας εξεδόθη η δικαστική απόφαση, επέχει θέση αίτησης και για τη Συνεισφορά Δημοσίου. Κατόπιν της εισαγωγής των στοιχείων μηνιαίας δόσης που όρισε η απόφαση του δικαστηρίου, καθώς και των λοιπών διαθέσιμων στοιχείων εισοδήματος, η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας υπολογίζει το ποσό Συνεισφοράς Δημοσίου. Στη συνέχεια, η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους εγκρίνει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών το ποσό της Συνεισφοράς Δημοσίου, με βάση τα αναφερόμενα στοιχεία στην αίτηση, και προωθεί μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας τα στοιχεία των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου για κάθε δικαιούχο στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ, η οποία τηρεί τα στοιχεία των μηνιαίων Συνεισφορών του Δημοσίου. Κατόπιν, η ΗΔΙΚΑ προβαίνει σε προώθηση των στοιχείων των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου στο όργανο πληρωμής της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, προκειμένου να ξεκινήσουν οι καταβολές σύμφωνα με την παράγραφο αυτή. Σε περίπτωση που μεταξύ της αίτησης του οφειλέτη και της μεταφόρτωσης της δικαστικής απόφασης ρύθμισης έχει μεσολαβήσει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους, ο οφειλέτης θα πρέπει να ζητήσει από την Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας την εκ νέου ανάκτηση των δεδομένων αναφορικά με το διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα από τη φορολογική διοίκηση.

Με την αποδοχή της πρότασης ρύθμισης ή τη μεταφόρτωση της δικαστικής απόφασης και την έγκριση της Συνεισφοράς Δημοσίου, δηλώνονται σε αυτή ένας ή περισσότεροι ειδικοί δεσμευμένοι και ακατάσχετοι λογαριασμοί εξυπηρέτησης ανά ρυθμιζόμενη οφειλή (με τη μορφή ΙΒΑΝ) που τηρούνται στους πιστωτές των οποίων οι απαιτήσεις ρυθμίστηκαν με την πρόταση ή τη δικαστική απόφαση ρύθμισης προκειμένου για την καταβολή της Συνεισφοράς Δημοσίου, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου.

2. Επεξεργασία της αίτησης και καταβολή της Συνεισφοράς Δημοσίου

Τα στοιχεία των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου προωθούνται ηλεκτρονικά στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ, η οποία τηρεί τα στοιχεία των μηνιαίων Συνεισφορών του Δημοσίου. Κατόπιν, η ΗΔΙΚΑ προβαίνει σε προώθηση των στοιχείων πληρωμών των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου στην αρμόδια Οικονομική Διεύθυνση του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), η οποία και προβαίνει αρμοδίως στην πληρωμή των ποσών στους ορισθέντες λογαριασμούς με διακριτό κωδικό πίστωσης. Η Συνεισφορά Δημοσίου καταβάλλεται στους δεσμευμένους και ακατάσχετους λογαριασμούς εξυπηρέτησης των ρυθμιζόμενων οφειλών που περιλαμβάνονται στην πρόταση ρύθμισης, και η οποία δεν κατάσχεται ούτε συμψηφίζεται. Οι λογαριασμοί αυτοί πιστώνονται μόνο από το Δημόσιο με τη Συνεισφορά και χρεώνονται μόνο για την καταβολή αυτής στην πιστώτρια τράπεζα, απαγορευμένης οποιασδήποτε άλλης κίνησης. Η καταβολή της Συνεισφοράς Δημοσίου γίνεται σε μηνιαία βάση, ήτοι θα πιστώνεται στον ειδικό λογαριασμό του οφειλέτη από την 1η έως την 15η ημερολογιακή ημέρα εκάστου μηνός, αρχής γεννωμένης από τον επόμενο μήνα της έγκρισης από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Καθυστέρηση του Δημοσίου να καταβάλλει την εγκριθείσα συνεισφορά μπορεί να οδηγήσει σε έκπτωση του αιτούντα κατά το άρθρο 80 του ν. 4605/2019 (Α΄ 52), μόνο εφόσον το συνολικό ύψος του ποσού σε καθυστέρηση υπερβαίνει αθροιστικά την αξία εννέα μηνιαίων δόσεων συνεισφοράς και ο πιστωτής έχει ενημερώσει τον Οφειλέτη ως προς την υπερημερία του Δημοσίου το αργότερο έως τον έκτο μήνα υπερημερίας. Σε κάθε περίπτωση, και προκειμένου για την παρακολούθηση των καταβολών, οι πιστωτές οφείλουν να αποστέλλουν σε μηνιαία βάση στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας κατάσταση δικαιούχων και καταβληθέντων ποσών, ώστε να διαπιστώνονται οι καταβολές για τον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα.

Άρθρο 5

Αναπροσαρμογή – Διακοπή Συνεισφοράς Δημοσίου

1. Οι προϋποθέσεις και το ποσό της συνεισφοράς του Δημοσίου επανεξετάζονται αυτεπαγγέλτως στο τέλος κάθε οικονομικού έτους. Για το λόγο αυτό, η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας δύναται να ανακτά από τη βάση δεδομένων φορολογικής διοίκησης τα ετησίως δηλωθέντα στοιχεία οικογενειακής κατάστασης και εισοδημάτων του οφειλέτη, καθ' όλη τη διάρκεια καταβολής της Συνεισφοράς Δημοσίου.

2. Σε περίπτωση μεταβολής των προϋποθέσεων για την καταβολή της Συνεισφοράς Δημοσίου, ο οφειλέτης έχει την υποχρέωση να το δηλώσει στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας. Στην περίπτωση αυτή, με τη διαδικασία τροποποίησης της εγκριτικής απόφασης, και προώθησης αυτής σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 4, το ποσό Συνεισφοράς Δημοσίου αναπροσαρμόζεται αναλόγως για το μέλλον.

3. Η συνεισφορά του Δημοσίου διακόπτεται, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Α) Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η αίτηση έχει εγκριθεί εκ παραδρομής ή τεχνικής αστοχίας, χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας απόφασης.

Β) Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου.

Γ) Σε περίπτωση κατά την οποία, κατόπιν τριών διαδοχικών εντολών πίστωσης, δεν έχει καταστεί δυνατόν να πιστωθεί η Συνεισφορά Δημοσίου σε τουλάχιστον ένα τραπεζικό λογαριασμό, με υπαιτιότητα του οφειλέτη.

Δ) Σε περίπτωση που κατόπιν του ετήσιου επανελέγχου διαπιστωθεί ότι ο οφειλέτης δεν πληροί τις προϋποθέσεις χορήγησης Συνεισφοράς Δημοσίου, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας απόφασης.

Ε) Σε περίπτωση που ο οφειλέτης καθυστερήσει την καταβολή του ποσού που βαρύνει τον ίδιο, με αποτέλεσμα να θεμελιώνονται τα κατά το άρθρο 80 ν. 4605/2019 (Α΄ 52) δικαιώματα του πιστωτή, ακόμα κι αν αυτά δεν ασκηθούν. Αν ο δικαιούχος δεν καταβάλει εγκαίρως το ποσό που βαρύνει τον ίδιο, ο θιγόμενος πιστωτής υποχρεούται να ενημερώσει την Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας, το αργότερο μέσα σε ένα μήνα από τη θεμελίωση των δικαιωμάτων του άρθρου 80. Αν ο πιστωτής παραλείψει την ενημέρωση του προηγούμενου εδαφίου και ασκηθούν από τον πιστωτή τα δικαιώματα του άρθρου 80 ν. 4605/2019 (Α΄ 52), τότε ο πιστωτής υποχρεούται να επιστρέψει στο Δημόσιο με το νόμιμο τόκο της παρ. 1 του άρθρου 53 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170) τα ποσά που αυτό κατέβαλε από το χρόνο κατά τον οποίο ο πιστωτής όφειλε να είχε ενημερώσει το Δημόσιο.

ΣΤ) Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων του Οφειλέτη, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας απόφασης.

Ζ) Σε περίπτωση που αποδειχθεί με δημόσια έγγραφα ότι η αίτηση υπαγωγής στο ν. 4605/2019 (Α΄ 52) και η αίτηση για χορήγηση Συνεισφοράς Δημοσίου είναι ψευδής και η ανακρίβεια επιδρά στην επιλεξιμότητα του αιτούντος, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παράγραφο 12 του άρθρου 72 ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

4. Η Συνεισφορά Δημοσίου δύναται να αναπροσαρμοστεί σε περίπτωση κατά την οποία επήλθε μεταβολή των εισοδημάτων ή της σύνθεσης του νοικοκυριού του οφειλέτη, κατά τρόπο ώστε να δικαιούται διαφορετική Συνεισφορά Δημοσίου, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 3. Σε περίπτωση που δικαιούται μεγαλύτερης Συνεισφοράς Δημοσίου, μέχρι την αποδοχή της αίτησης για αναπροσαρμογή της Συνεισφοράς Δημοσίου και την έκδοση νέας εγκριτικής απόφασης, ο οφειλέτης οφείλει να συνεχίζει να καταβάλλει το ποσό που τον βαρύνει σύμφωνα με την προηγούμενη απόφαση περί συνεισφοράς. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι ελάμβανε μεγαλύτερο ποσό Συνεισφοράς Δημοσίου, υπολογίζεται το επιπλέον ποσό και συμψηφίζεται με μελλοντικές καταβολές Συνεισφοράς Δημοσίου, εκτός εάν δεν υφίστανται μελλοντικές καταβολές, οπότε και επιστρέφεται ατόκως, ως αχρεωστήτως καταβληθέν.

5. Στις περιπτώσεις διακοπής ή αναπροσαρμογής της Συνεισφοράς Δημοσίου, οι έννομες συνέπειες εκκινούν από την ημερομηνία που διαπιστώνει η ανακλητική ή η τροποποιητική απόφαση της έγκρισης Συνεισφοράς Δημοσίου, στην περίπτωση της αναπροσαρμογής, ως ημερομηνία έναρξης διακοπής ή τροποποίησης αντίστοιχα. Η ανωτέρω απόφαση γνωστοποιείται εντός δεκαπέντε (15) ημερολογιακών ημερών στον Οφειλέτη και τους Πιστωτές μέσω ηλεκτρονικού αρχείου το οποίο αποστέλλεται μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Προστασίας Κύριας Κατοικίας στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις επικοινωνίας που έχουν δηλωθεί κατά την αίτηση υπαγωγής στο ν. 4605/2019 (Α΄ 52).

Άρθρο 6

Αχρεωστήτως καταβληθέντα - Αναδρομικότητα πληρωμών

1. Υπό την επιφύλαξη αυστηρότερων ποινών, που προβλέπονται στην κείμενη ποινική νομοθεσία, σε περίπτωση δήλωσης από τον αιτούντα ψευδών στοιχείων ή απόκρυψης αληθινών στην αίτηση υπαγωγής στο ν. 4605/2019 (Α΄ 52), με σκοπό την υπαγωγή του σε αυτόν ενώ δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 1 αυτού, καθώς και τον προσπορισμό περιουσιακού οφέλους από τη Συνεισφορά Δημοσίου, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 1599/1986 (75 Α΄). Σε κάθε περίπτωση, μετά από αυτεπάγγελτη ή κατόπιν αναφοράς έρευνα, τα σχετικά στοιχεία παραπέμπονται στον αρμόδιο εισαγγελέα για την εξέταση των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών των υπευθύνων.

2. Τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται και επιστρέφονται ατόκως, εκτός εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του σημείου (Ζ) της παραγράφου 3 του προηγούμενου άρθρου, οπότε και επιστρέφονται εντόκως με επιτόκιο 5% από το χρόνο καταβολής τους. Για την ανάκτηση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών εφαρμόζονται όσα προβλέπονται στις παραγράφους 1, 2, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 45 του ν του ν. 4520/2018 (30 Α΄). Σε περίπτωση μη επιστροφής τους αναζητούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (Κ.Ε.Δ.Ε.).

Ειδικά για την περίπτωση μη τήρησης των προϋποθέσεων των Κανονισμών ήσσονος σημασίας για τα επιχειρηματικά δάνεια, επιβάλλονται τόκοι για την επιστροφή τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από την ημερομηνία καταβολής τους και έως την επιστροφή τους, με βάση το επιτόκιο αναφοράς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εκτός αν συντρέχουν παράλληλα οι προϋποθέσεις του σημείου (Ζ) της παρ. 3 του προηγούμενου άρθρου, οπότε και εφαρμόζεται επιτόκιο 5% κατά τα ανωτέρω.

3. Εάν ο οφειλέτης δεν έλαβε το ποσό της Συνεισφοράς Δημοσίου που του αναλογεί εξαιτίας αμέλειας του οργάνου πληρωμής της παραγράφου 2 του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης, το ποσό καταβάλλεται αναδρομικά, μετά από σχετική αίτηση θεραπείας του οφειλέτη προς το όργανο αυτό.

4. Εάν ο δικαιούχος δεν έλαβε το ποσό της Συνεισφοράς Δημοσίου λόγω του ότι δεν έχει καταστεί δυνατόν να πιστωθεί αυτή σε τουλάχιστον ένα τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, με υπαιτιότητα του δικαιούχου και εφόσον η εγκριτική απόφαση δεν έχει ανακληθεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσης, το ποσό καταβάλλεται αναδρομικά, μετά την σχετική τροποποίηση του τραπεζικού λογαριασμού και της εγκριτικής απόφασης.

Άρθρο 7

Υποχρεώσεις οφειλέτη

Για όσο χρόνο διαρκεί η Συνεισφορά Δημοσίου, ο Οφειλέτης, ο σύζυγος και τα εξαρτώμενα μέλη του έχουν τις ακόλουθες υποχρεώσεις:

α) Υποβολή δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος κάθε έτος.

β) Υποβολή δήλωσης στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας, εφόσον επέλθει μεταβολή των στοιχείων που επηρεάζουν την καταβολή Συνεισφοράς Δημοσίου.

γ) Συναίνεση στη χρησιμοποίηση των δηλωθέντων στοιχείων ανώνυμα, αποκλειστικά και μόνο, για το σκοπό της αξιολόγησης του προγράμματος.

δ) Συναίνεση στη διενέργεια κοινωνικής έρευνας και σε κατ' οίκον επισκέψεις από αρμόδιους υπαλλήλους, αν απαιτηθεί, για επιτόπια επαλήθευση της σύνθεσης του νοικοκυριού.

Άρθρο 8

Αίτηση θεραπείας

Κατά της εγκριτικής ή απορριπτικής απόφασης της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, καθώς και των αποφάσεων ανάκλησης ή μεταρρύθμισης αυτής επιτρέπεται η άσκηση αιτήσεως θεραπείας σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 24 του ν. 2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας), προσκομίζοντας όλα τα απαραίτητα στοιχεία βάσει των οποίων ζητείται η ανάκληση ή η μεταρρύθμιση της απόφασης.

Άρθρο 9

Προϋποθέσεις για τη χορήγηση Συνεισφοράς Δημοσίου στα επιχειρηματικά δάνεια

στο πλαίσιο ενισχύσεων ήσσονος σημασίας

1. Η Συνεισφορά Δημοσίου στα επιχειρηματικά δάνεια εντάσσεται στο πλαίσιο ενισχύσεων ήσσονος σημασίας (de minimis), σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών Ε.Ε. 1407/2013 (Γενικός Κανονισμός ενισχύσεων ήσσονος σημασίας), 1408/2013 (ενισχύσεις ήσσονος σημασίας στον γεωργικό τομέα) και 717/2014 (ενισχύσεις ήσσονος σημασίας στους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας). Ο Κανονισμός ενισχύσεων ήσσονος σημασίας στον οποίο εντάσσεται έκαστος δικαιούχος εξαρτάται από τον τομέα ο οποίος ενισχύεται με την παρούσα ενίσχυση, όπως αυτοί προσδιορίζονται στα άρθρα 1 και 2 των ανωτέρω Κανονισμών.

2. Το συνολικό ποσό των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε μία ενιαία επιχείρηση από οποιονδήποτε φορέα, δεν υπερβαίνει σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών:

ι) το ποσό των 200.000 € (100.000 € όταν αφορά επιχείρηση που εκτελεί οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων), όταν η ενίσχυση χορηγείται με τον Καν. Ε.Ε. 1407/2013 (Γενικός Κανονισμός ενισχύσεων ήσσονος σημασίας), και με την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθ. 3 του Κανονισμού,

ιι) το ποσό των 20.000 € ευρώ όταν η ενίσχυση χορηγείται με τον Καν. Ε.Ε. 1408/2013, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (ενισχύσεις ήσσονος σημασίας στον γεωργικό τομέα) και

ιιι) το ποσό των 30.000 € ευρώ όταν η ενίσχυση χορηγείται με τον Καν. Ε.Ε. 717/2014 (ενισχύσεις ήσσονος σημασίας στους τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας).

3. Στις περιπτώσεις στις οποίες μία επιχείρηση δραστηριοποιείται σε περισσότερους από έναν επιλέξιμους τομείς εφαρμογής των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, όπως οι τομείς της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας (Καν. Ε.Ε. 717/2014), η πρωτογενής παραγωγή γεωργικών προϊόντων (Καν. Ε.Ε. 1408/2013) και οι τομείς που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του κανονισμού Ε.Ε. 1407/2013, αλλά ενισχύεται για έναν εξ αυτών, τότε θα εφαρμόζεται το συνολικό ποσό της παραγράφου 2 που αφορά τον τομέα που ενισχύεται, υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζεται με κατάλληλα μέσα, όπως ο διαχωρισμός των δραστηριοτήτων ή η διάκριση των στοιχείων κόστους, ότι δεν λαμβάνουν ενισχύσεις ήσσονος σημασίας δυνάμει του συγκεκριμένου κανονισμού, δραστηριότητες άλλων τομέων που δεν περιλαμβάνονται σε αυτόν και σε κάθε περίπτωση ότι δεν ενισχύονται μη επιλέξιμοι τομείς / δραστηριότητες σύμφωνα με το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού χορήγησης της ενίσχυσης.

4. Οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας που χορηγούνται βάσει της παρούσης δύνανται να σωρεύονται με άλλες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 5 των Κανονισμών για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

5. Από το πεδίο εφαρμογής των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας εξαιρούνται:

ι) οι ενισχύσεις για δραστηριότητες που σχετίζονται με εξαγωγές προς τρίτες χώρες ή προς κράτη μέλη, συγκεκριμένα ενισχύσεις που συνδέονται άμεσα με τις εξαγόμενες ποσότητες, τη δημιουργία και λειτουργία δικτύου διανομής ή άλλες τρέχουσες δαπάνες συνδεόμενες με εξαγωγικές δραστηριότητες

ιι) οι ενισχύσεις για τις οποίες τίθεται ως όρος η χρήση εγχώριων προϊόντων αντί των εισαγόμενων.

6. Τα ανωτέρω όρια ισχύουν υπό το πρίσμα του όρου της «ενιαίας επιχείρησης». Στον όρο «ενιαία επιχείρηση» περιλαμβάνονται, για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης, όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τουλάχιστον μία από τις ακόλουθες σχέσεις μεταξύ τους:

α) μια επιχείρηση κατέχει την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων άλλης επιχείρησης

β) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να διορίζει ή να παύει την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού, διαχειριστικού ή εποπτικού οργάνου άλλης επιχείρησης

γ) μια επιχείρηση έχει το δικαίωμα να ασκεί δεσπόζουσα επιρροή σε άλλη επιχείρηση βάσει σύμβασης που έχει συνάψει με αυτήν ή δυνάμει ρήτρας του καταστατικού αυτής της τελευταίας

δ) μια επιχείρηση που είναι μέτοχος ή εταίρος άλλης επιχείρησης ελέγχει μόνη της, βάσει συμφωνίας που έχει συνάψει με άλλους μετόχους ή εταίρους της εν λόγω επιχείρησης, την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου των μετόχων ή των εταίρων αυτής της επιχείρησης.

Οι επιχειρήσεις που έχουν οποιαδήποτε από τις σχέσεις που αναφέρονται στα στοιχεία α) έως δ) με μία ή περισσότερες άλλες επιχειρήσεις θεωρούνται, επίσης ενιαία επιχείρηση.

7. Τα σωρευτικά ποσά των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που χορηγούνται ανά κράτος μέλος σε i) επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην πρωτογενή παραγωγή γεωργικών προϊόντων (Καν. Ε.Ε. 1408/2013) και ii) σε επιχειρήσεις του τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, σε οποιαδήποτε περίοδο τριών οικονομικών ετών, δεν υπερβαίνουν τα εθνικά ανώτατα όρια που καθορίζονται στα αντίστοιχα παράρτημα των κανονισμών αυτών.

8. Προκειμένου να γίνει έλεγχος σώρευσης των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, απαιτείται η υποβολή της Υπεύθυνης Δήλωσης του Παραρτήματος αναφορικά με το σύνολο των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας που έχει λάβει η ενιαία επιχείρηση κατά το τρέχον και τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη.

9. Η ενίσχυση ήσσονος σημασίας θεωρείται ότι χορηγείται κατά τον χρόνο παραχώρησης στην οικεία επιχείρηση του έννομου δικαιώματος λήψης της ενίσχυσης.

10. Για τον υπολογισμό του ποσού της ενίσχυσης στο πλαίσιο της παρούσης, οι δόσεις ανάγονται στην αξία τους κατά τον χρόνο της χορήγησής τους, με βάση το προεξοφλητικό επιτόκιο που ισχύει κατά τον χρόνο χορήγησης της ενίσχυσης.

11. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις του άρθρου 1 «Πεδίο Εφαρμογής» καθώς και των υπολοίπων άρθρων του εκάστοτε εφαρμοζόμενου Κανονισμού ενισχύσεων ήσσονος σημασίας.

Άρθρο 10

Αρμόδια όργανα και υπηρεσίες

1. Το Τμήμα Χορήγησης Οικονομικών Ενισχύσεων σε Ευάλωτες Ομάδες της Διεύθυνσης Παροχών Κοινωνικής Αλληλεγγύης του ΟΠΕΚΑ, είναι αρμόδιο για την παραλαβή των προωθούμενων από την ΗΔΙΚΑ αναλυτικών καταστάσεων πληρωμής της συνεισφοράς, τη θεώρησή τους και τη διαβίβασή τους στην Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ για έγκριση και πληρωμή των δικαιούχων. Το Τμήμα ελέγχων και Διαχείρισης Πληρωμών - Μεταβολών της ιδίας ως άνω Διεύθυνσης μεριμνά για την έκδοση καταλογιστικής απόφασης με βάση τα διαβιβαζόμενα από την Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού χρέους δικαιολογητικά. Η Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ είναι αρμόδια για την έκδοση χρηματικών ενταλμάτων και εντολών πληρωμών της δαπάνης, ως όργανο πληρωμών του άρθρου 4 παρ. 2, το οποίο επιχορηγείται για το σκοπό αυτό κάθε τρίμηνο από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

2. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στις υποδομές της οποίας φιλοξενείται και λειτουργεί η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας.

3. Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού χρέους, μέσω της ιστοσελίδας της οποίας παρέχεται πρόσβαση στην Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Προστασίας Κύριας Κατοικίας και η οποία εγκρίνει, ανακαλεί ή μεταρρυθμίζει την απόφαση για τη χορήγηση Συνεισφοράς Δημοσίου, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 4 της παρούσας απόφασης.

4. Η ανώνυμη εταιρεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ Α.Ε.), η οποία τηρεί την Ηλεκτρονική Πλατφόρμα για την παρακολούθηση των στοιχείων των μηνιαίων συνεισφορών του Δημοσίου για κάθε δικαιούχο. Επίσης, Η ΗΔΙΚΑ Α.Ε. είναι αρμόδια για την μηχανογραφική τήρηση αρχείου επί δέκα οικονομικά έτη από την ημερομηνία χορήγησης της τελευταίας μεμονωμένης ενίσχυσης δυνάμει της παρούσας. Το αρχείο περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που είναι αναγκαίες για να αποδειχθεί ότι έχουν τηρηθεί οι όροι των Κανονισμών de minimis.

Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς λαμβάνουν τα απαιτούμενα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων των υποκειμένων, σε όλες τις επεξεργασίες που είναι απαραίτητες για τη διαδικασία ελέγχου των κριτηρίων χορήγησης της Συνεισφοράς Δημοσίου και της πληρωμής αυτής.

Άρθρο 11

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μαζί με το Παράρτημα το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής.

Δωρεάν προσφορές από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες του Run My Project by B2Green

B2Green
By B2Green.gr 12:18, 27/12/2019

Δημοφιλέστερα άρθρα