Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


Τα θολά σημεία του νέου Περιβαλλοντικού Ν/Σ & οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι

Τα θολά σημεία του νέου Περιβαλλοντικού Ν/Σ & οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι

Civiltech

Διαβάστε σχετικά:


ΕΟΔΥ

Μέρες του 2014 θύμιζε η Βουλή τις προηγούμενες ημέρες. Τότε, όπως υπενθυμίζει η δημοσιογράφος Μάχη Τράτσα στο "Βήμα της Κυριακής", δύο νομοθετικά κείμενα που έφερναν τα πάνω κάτω σε αιγιαλό και δάση είχαν πυροδοτήσει σφοδρές αντιδράσεις από κόμματα, οργανώσεις και επιστημονικούς φορείς. Οπως συνέβη και με το νομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Περιβάλλοντος για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, το οποίο ψηφίστηκε την περασμένη Τρίτη με ελάχιστες ουσιαστικές αλλαγές, σε αντίθεση με τα νομοσχέδια του 2014 που είχαν αποσυρθεί. Ωστόσο «βροχή» έπεσαν οι νομοθετικές βελτιώσεις, γεγονός που αποτυπώνει τη σπουδή στη σύνταξη του νομοσχεδίου και τη fast track κατάθεσή του στη Βουλή, εν μέσω πανδημίας και lockdown, με 65 άρθρα περισσότερα από εκείνα που περιελάμβανε το αρχικό κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση.

Από τις λίγες παρεμβάσεις που έγιναν, όπως αναφέρει η δημοσιογράφος, η σημαντικότερη αφορά την αφαίρεση της ρύθμισης που προωθούσε αλλαγή χρήσεων σε περιοχές του Κέντρου της Αθήνας, με τροποποίηση των προεδρικών διαταγμάτων που ισχύουν σήμερα. Η συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία, όπως ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης, θα κατατεθεί σε επόμενο νομοσχέδιο, καταργούσε το όριο κλινών στα ξενοδοχεία στις περιοχές Ψυρρή, Ομόνοια, Μεταξουργείο και τη μία χρήση ανά κτίριο για το εμπορικό τρίγωνο. Ωστόσο η… γόμα του ΥΠΕΝ άφησε στο κείμενο δεκάδες άλλες διατάξεις, παρά τις αντιδράσεις, άλλες με θετικό και άλλες με αρνητικό πρόσημο.

Αλλαγές στην αδειοδότηση

Οι ρυθμίσεις που απλοποιούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση των επενδύσεων είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αφήνουν ωστόσο «σκιές» ως προς τις δυνατότητες εφαρμογής τους. Η ανάγκη να αλλάξει σελίδα η χώρα, αφήνοντας πίσω της ένα καθεστώς που μπλόκαρε έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), ακόμα και για δεκαετίες, είναι δεδομένη. Οπως τόνισε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής, η ενίσχυση του κλάδου των ΑΠΕ επιτρέπει στη χώρα να προχωρήσει στον δρόμο της οριστικής απαλλαγής από τους βλαβερούς ρύπους του λιγνίτη και την ακριβή παραγωγή ρεύματος.

Ωστόσο, οι χρόνοι που θέτουν οι νέες ρυθμίσεις είναι ασφυκτικοί και δύσκολο να τηρηθούν, ειδικά από τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες, ενώ παραμένει ερωτηματικό αν θα επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός στόχος για ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας έργων ΑΠΕ εντός διετίας. Σχετικά με την επέκταση ισχύος της Απόφασης Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων από τα 10 στα 15 χρόνια, η τοποθέτηση του Συνηγόρου του Πολίτη, κατά την ακρόαση φορέων στη Βουλή, είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς επισήμανε ότι ενδεχομένως να είναι αντισυνταγματική. Προβληματική κρίνεται και η δυνατότητα που παρέχεται στην αρμόδια υπηρεσία να αγνοεί γνωμοδοτήσεις που θα κριθούν «μη ουσιώδεις» και σε αυτές τις περιπτώσεις να μη συνεδριάζουν τα Περιφερειακά Συμβούλια Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης, με κίνδυνο ακόμα και μεγάλα έργα (κατηγορίας Α) να μην ελέγχονται επαρκώς. Δεν διευκρινίζεται επίσης με ποια κριτήρια θα κρίνονται «μη ουσιώδεις».

Οσον αφορά τις διευκολύνσεις έργων ΑΠΕ, μεταξύ άλλων, προωθήθηκε ρύθμιση που δίνει τη δυνατότητα σε μικρούς παραγωγούς, οι οποίοι σήμερα δεν μπορούν να υλοποιήσουν τα έργα τους λόγω κορεσμού του ηλεκτρικού δικτύου, να προχωρήσουν την επένδυση, με την κατασκευή – από κοινού – νέου υποσταθμού ο οποίος θα «κουμπώνει» με το σύστημα του ΑΔΜΗΕ. Γενικότερα όμως, όπως επισημαίνει ο αναπληρωτής καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) δρ Χάρης Δούκας, η παροχή κινήτρων και διευκολύνσεων στους παραγωγούς ΑΠΕ δεν δημιουργεί τις ίδιες αναπτυξιακές προοπτικές σε μικρούς παραγωγούς και συνεργατικά σχήματα. «Η ενίσχυση της ενεργειακής δημοκρατίας με δυνατότητες πρόσβασης στην παραγωγή σε όσο το δυνατόν περισσότερους, με στόχο την προώθηση μικρών και μικρομεσαίων έργων ΑΠΕ, και συνεργατικών σχημάτων πρέπει να είναι το ζητούμενο στο νέο μοντέλο βιώσιμης και συμμετοχικής ανάπτυξης» σημειώνει.

Ιδρύεται Οργανισμός για το περιβάλλον

Με τις νέες ρυθμίσεις ιδρύεται νέος Οργανισμός για το Φυσικό Περιβάλλον και την Κλιματική Αλλαγή (ΟΦΥΠΕΚΑ). Στα θετικά περιλαμβάνεται η υποχρέωση ότι θα λογοδοτεί κάθε χρόνο στη Βουλή, στα αρνητικά ότι δεν αποκτά ουσιαστικό ρόλο στη φύλαξη των προστατευόμενων περιοχών. Σχετικά με τα Καταφύγια Αγριας Ζωής επανήλθε η απαγόρευση κυνηγιού και αλιείας. «Θα περιμέναμε για τα πιο προβληματικά σημεία του νομοσχεδίου περισσότερες αλλαγές. Πλέον περνάμε στην επόμενη μέρα. Για κάποιες προβλέψεις, όπως οι προθεσμίες στην αδειοδότηση και η προετοιμασία λειτουργίας του ΟΦΥΠΕΚΑ, θα κριθούν από την εφαρμογή τους. Σημαντική εκκρεμότητα: οι Επιτροπές Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών να αποκτήσουν συναποφασιστικό ρόλο. Για διατάξεις που αφορούν τον σχεδιασμό των προστατευόμενων περιοχών και τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, παραμένουμε σε επιφυλακή ώστε τα χειρότερα σενάρια να μη γίνουν πραγματικότητα» σχολιάζει η διευθύντρια Πολιτικής στο Green Tank, κυρία Ιόλη Χριστοπούλου.

Υδρογονάνθρακες

Μία από τις διατάξεις που δέχθηκαν τη μεγαλύτερη κριτική είναι εκείνη που «εξισώνει» σε μια προστατευόμενη περιοχή χρήσεις γης, όπως ορυχεία, λατομεία, μεταλλεία, αμμοληψία, με την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων, η οποία προβλέπεται ως δυνητικά επιτρεπόμενη χρήση στις Ζώνες «Διατήρησης Οικοτόπων και Ειδών» και «Βιώσιμης Διαχείρισης Φυσικών Πόρων». Πάντως στο… κεφάλαιο «Επιτρεπόμενες χρήσεις γης» προστέθηκαν κάποιες δικλίδες ασφαλείας. Για παράδειγμα, αποκλείονται από όλες τις προστατευόμενες περιοχές οι βιοτεχνικές και βιομηχανικές δραστηριότητες υψηλής όχλησης, οι πίστες αγώνων αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων, αλλά όχι οι εξορύξεις.

Προστατευόμενες περιοχές ανάλογα με τα σχέδια διαχείρισης

Ο νόμος άλλαξε και την αλληλουχία των βημάτων στον ορισμό μιας προστατευόμενης περιοχής. Αναφέρει ότι τα ΠΔ θα λαμβάνουν υπόψη τα σχέδια διαχείρισης. Ωστόσο είναι απορίας άξιο πώς θα καταρτίζονται σχέδια διαχείρισης αν δεν είναι γνωστό ποια είναι η προστατευόμενη περιοχή, ποιες οι ζώνες και οι ποιοι οι όροι προστασίας.

«Τακτοποίηση» δασικών αυθαιρέτων

Από το πεδίο εφαρμογής των δασικών χαρτών εξαιρούνται περιοχές που ο χαρακτήρας τους άλλαξε νομίμως πριν από το 1975, από δασικός σε άλλης μορφής, με ισχύουσες πράξεις της διοίκησης. Επίσης, οι νέες ρυθμίσεις προβλέπουν ανάρτηση των δασικών χαρτών, μαζί με τις λεγόμενες «οικιστικές πυκνώσεις» (οικισμοί αυθαιρέτων).
Παράλληλα, επιτρέπεται για πρώτη φορά στους ιδιοκτήτες αυθαίρετων κτισμάτων σε καμένες ή εκχερσωμένες δασικές εκτάσεις να υποβάλουν δηλώσεις εξαίρεσης από κατεδάφιση (ώστε να γίνουν «Οικονομοτεχνικές μελέτες» για την αναγνώριση της κατάστασης σε αυτές) έως την έκδοση προεδρικού διατάγματος το οποίο θα κρίνει αν μπορούν να διατηρηθούν.
Παρότι οι ρυθμίσεις για τις «πυκνώσεις» είναι βελτιωμένες συγκριτικά με τις προηγούμενες, δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα συνολικά, σε πολεοδομική και περιβαλλοντική βάση, ούτε θίγουν το ζήτημα της κυριότητας των εκτάσεων (τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου). Ακόμα προβλέπουν και πάλι πολύ μεγάλο διάστημα διατήρησης (30 χρόνια), έτσι μαζί με τα 50 με 60 χρόνια ύπαρξης πολλών δασικών αυθαιρέτων ελλοχεύει κίνδυνος «κατοχύρωσης» του καθεστώτος της αυθαιρεσίας ή της καταπάτησης.
Επιπλέον, με τις νέες ρυθμίσεις δίνεται η δυνατότητα τροποποίησης του υπερκείμενου σχεδιασμού με Ειδικά Χωρικά Σχέδια, εκπτώσεις προστίμων αυθαιρέτων σε παραδοσιακούς οικισμούς και διατηρητέα κτίρια, κ.λπ.

Πηγή: "Το Βήμα"

Δωρεάν προσφορές από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες του Run My Project by B2Green

B2Green
By B2Green.gr 20:34, 10/05/2020