Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


Με ΔΕΔΑ, σε ένα διαγωνισμό, Βέροια και Γιαννιτσά στο φυσικό αέριο

Με ΔΕΔΑ, σε ένα διαγωνισμό, Βέροια και Γιαννιτσά στο φυσικό αέριο

Civiltech

Η απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας να απεντάξει τη Βέροια και τα Γιαννιτσά, από το 5ετές Επενδυτικό Πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, συνεχίζει να προκαλεί σφοδρές αντιδράσεις, από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δημάρχους αλλά και πολιτικά πρόσωπα.

Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και Δήμοι, ζητάνε εδώ και τώρα να ανακληθεί η απόφαση της ΡΑΕ και τα έργα φυσικού αερίου σε Βέροια και Γιαννιτσά, να προχωρήσουν από τη ΔΕΔΑ και να προκηρυχθούν μάλιστα, όπως σχεδιαζόταν τα τελευταία τρία χρόνια, με ενιαία διαγωνιστική διαδικασία.

Βέβαια η αιφνιδιαστική είδηση της απένταξης προκάλεσε αντιδράσεις ποικίλες, άλλες αφορούν την επίσπευση των έργων φυσικού αερίου, άλλες πολιτικές σκοπιμότητες και άλλες ....συμφέροντα, αφού πίσω από μεγάλα έργα ανάπτυξης δικτύων φυσικού αερίου, επόμενο είναι να υπάρχουν και συμφέροντα.

Η ΡΑΕ, «έκοψε» από το Πρόγραμμα της έως και σήμερα δημόσιας ΔΕΔΑ Α.Ε., Εταιρείας που έχει την ευθύνη ανάπτυξης δικτύων φυσικού αερίου στην ηπειρωτική χώρα πλην Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας και Αττικής, τη Βέροια και τα Γιαννιτσά, βάζοντας τις δύο πόλεις στο «ίδιο σακί» με έξι πόλεις της Πελοποννήσου, όταν όμως η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν είχε καν εντάξει έργα φυσικού αερίου στο Επιχειρησιακό της Πρόγραμμα.

Αντίδραση Τζιτζικώστα και ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας

Η απόφαση απένταξης που έγινε γνωστή πριν μία εβδομάδα, αιφνιδιάζοντας όλους τους εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους, προκάλεσε την οργίλη αντίδραση του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα, που με επιστολή του στους υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και, Ανάπτυξης & Επενδύσεων, ζήτησε την ανάκληση της απόφασης της ΡΑΕ, αντίδραση απολύτως δικαιολογημένη αφού η Π.Κ.Μ., έχει εντάξει από το Δεκέμβριο του 2018, στο ΠΕΠ, την κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου σε έξι πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας δεσμεύοντας το ποσό των 19 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι οι πόλεις αυτές είναι: Aλεξάνδρεια, Βέροια, Γιαννιτσά, Σέρρες, Κιλκίς και Κατερίνη.

ΔΕΔΑ και ανάκληση της απένταξης

Όπως είχε δηλώσει στο GRTimes.gr o δ/νων σύμβουλος της ΔΕΔΑ κ. Τσάκας, η διοίκηση της Εταιρείας θα κατέθετε άμεσα στη ΡΑΕ αίτηση αναθεώρησης της απένταξης, καθώς αμφισβητεί τον τρόπο με τον οποίο η ΡΑΕ ερμηνεύει τις προθεσμίες που ορίζει ο νόμος για την ολοκλήρωση των έργων, στις πόλεις που έχει δοθεί άδεια διανομής.

Πάντως, όπως δήλωσαν γνωρίζοντες στο GRTimes.gr, αν δεν ανακληθεί η απένταξη, έρχεται τα επάνω- κάτω το πρόγραμμα της ΔΕΔΑ, αφού αναιρείται το 30% του σχεδίου της σε ό,τι αφορά στην Κεντρική Μακεδονία που μάλιστα ανήκει, μαζί με Στερεά Ελλάδα και Αν. Μακεδονία & Θράκη, στην Α'Φάση του Επενδυτικού της Προγράμματος.

Όπως και να έχει, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας επιμένει στη δημοπράτηση των έργων για Βέροια και Γιαννιτσά μαζί με τις άλλες πόλεις της Π.Κ.Μ. που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα.

Θέση στο ζήτημα παίρνουν όμως με δηλώσεις τους και οι δήμαρχοι των δύο πόλεων, επισημαίνοντας ότι έχουν κάνει τα πάντα από πλευράς τους για να εξασφαλισθούν οι εκτάσεις που χρειάζονται για τη δημιουργία των σταθμών αποσυμπίεσης φ/α CNG.

Και κάνουν αυτή την επισήμανση γιατί υποτίθεται ότι οι καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα της ΔΕΔΑ, αυτές που η Εταιρεία δεν δέχεται εμμένοντας στη μη βάσιμη ερμηνεία των προθεσμιών που θέτει ο νόμος (σ.σ. 18μηνο για την ολοκλήρωση του χρονοδιαγράμματος που έχει όμως τροποποιηθεί ) , οφείλονται στην αδειοδότηση των σταθμών CNG.

O Δήμαρχος Βέροιας Κων/νος Βοργιαζίδης

« Ο Δήμος Βέροιας παραχώρησε πριν περίπου δύο χρόνια, στη ΔΕΔΑ, αγροτεμάχιο στην περιοχή της Αγίας Βαρβάρας, για να γίνει ο σταθμό CNG. Μάλιστα αντί των 3 στρεμμάτων που ζητήθηκαν, παραχωρήθηκε έκταση 20 στρεμμάτων. Ο Δήμος έκανε έγκαιρα αυτό που του αναλογούσε. Οι διαδικασίες αδειοδότησης δεν αφορούν στο Δήμο. Σε επικοινωνία με τη ΔΕΔΑ, μία εβδομάδα πριν ανακοινωθεί η απένταξη, είχαμε τη διαβεβαίωση ότι οπωσδήποτε πριν το τέλος του 2020 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τα έργα του δικτύου κι' αυτό, λόγω μίας μικρής καθυστέρησης που οφειλόταν στον κορωνοϊό», δήλωσε ο δήμαρχος Βέροιας κ. Κωνσταντίνος Βοργιαζίδης προσθέτοντας:

«Επιμένουμε στο να γίνουν τα έργα, θέλουμε να έρθει το φυσικό αέριο στη Βέροια. Ποιος δεν θέλει φθηνότερο και φιλικότερο προς το περιβάλλον καύσιμο;»

Ο Δήμαρχος Πέλλας Γρηγόρης Στάμκος

«Τα Γιαννιτσά είναι μία από τις πέντε πρώτες πόλεις στη χώρα, στις οποίες, από το 2017 ακόμη, αποφασίσθηκε να δοθεί φυσικό αέριο με την κατασκευή σταθμού CNG», είπε ο δήμαρχος Πέλλας κ. Γρηγόρης Στάμκος.

«Ως σήμερα, έχει αδειοδοτηθεί για σταθμό CNG μόνο η έκταση στην Ορεστιάδα. Τα Γιαννιτσά περιμένουν ακόμη παρότι από το 2018 έχει διατεθεί έκταση 2.815 τ.μ., δυτικά της πόλης.

«Έχουν υπάρξει καθυστερήσεις και λόγω της τροπολογίας που πέρασε με τον νόμο 4610, το Μάϊο του 2019, επιφέροντας αλλαγές στον τεχνικό κανονισμό που είχε εισαχθεί ένα χρόνο πριν».

Κι' όπως δήλωσε ο κ. Στάμκος, η πολυσυζητημένη διαβούλευση με τις Διαχειριστικές Αρχές του Περιφερειών και εν προκειμένω με την Διαχειριστική Αρχή του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας, είναι σχήμα λόγου αφού τα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού «πάνε κι' έρχονται» μεταξύ Αρχής και ΔΕΔΑ.

Σημειώνεται ότι στο ερώτημα που έθεσε το GRTimes.gr, τόσο στη ΔΕΔΑ, όσο και στη Διαχειριστική Αρχή, αν οι δύο πόλεις, Βέροια και Γιαννιτσά, έχουν περιληφθεί στα τεύχη δημοπράτησης, απάντηση δεν πήρε.

«Εννοούμε το δίκτυο διανομής των Γιαννιτσών να βγει με το διαγωνισμό για τις πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας, από τη ΔΕΔΑ. Επί τρία χρόνια, με τη ΔΕΔΑ, γίνεται η προεργασία για αυτό το διαγωνισμό», υπογράμμισε ο Δήμαρχος Πέλλας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ακριβώς με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο και τις ίδιες τεχνικές απαιτήσεις, μία ιδιωτικής εταιρεία, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ, κατασκεύασε και λειτουργεί σταθμούς CNG σε Λαγκαδά και Τύρναβο, ενώ έχει λάβει άδεια για να πέντε ακόμη σταθμούς CNG σε Θεσσαλία και δύο στο νομό Θεσσαλονίκης, σε Λητή και Σταυρό.

Αυτό και μόνο δείχνει και τη διαφορά μεταξύ μίας ιδιωτικής εταιρείας και μίας καθαρώς δημόσιας, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη ότι η ΕΔΑ ΘΕΣΣ έχει μία 20ετή παρουσία στην αγορά, επενδυτή ισχυρό και ιδιωτικό μάνατζμεντ, που ασκεί η ιταλική ENI, παρότι το 51% ανήκει στην ΔΕΠΑ. Όσον αφορά τη ΔΕΠΑ, από την οποία και δημιουργήθηκε από το 2017 η ΔΕΔΑ Α.Ε., προφανώς και δεν έσπευσε στα πολλά προηγούμενα χρόνια να αναπτύξει τα δίκτυα φ/α στην ηπειρωτική χώρα.

Καταγγελίες για συμφέροντα

Στην είδηση της απένταξης, αντέδρασε έντονα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και υπεύθυνος του Τομέα Ενέργειας κ. Σωκράτης Φάμελλος, ο οποίος αποδίδει τις εξελίξεις, στην απόφαση της κυβέρνησης «να ξεπουλήσει σε ένα ιδιώτη το σύνολο του δικτύου φυσικού αερίου, που θα λειτουργεί πλέον ως ιδιωτικό μονοπώλιο».

Να επισημανθεί ότι η ΔΕΔΑ από δημόσια σήμερα, θα γίνει ιδιωτική, μέσω της πώλησης της μητρικής ΔΕΠΑ σε ιδιώτες. Η ΔΕΠΑ «σπάζει» σε ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων.

Πολύ έντονη κριτική για την απένταξη άσκησε και η βουλευτής Πέλλας κα. Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία αμφισβήτησε την ερμηνεία του νόμου από την Αρχή.

Άννη Καρολίδου

grtimes.gr

Θέλω προσφορά για θέρμανση!

B2Green
By B2Green.gr 09:51, 14/05/2020