Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


"Εξοικονομώ-Αυτονομώ για ένα Έξυπνο Σπίτι" • Ομάδα Ενημέρωσης

Τι περιμένουμε να γίνει με την παράταση για τα αυθαίρετα

Τι περιμένουμε να γίνει με την παράταση για τα αυθαίρετα

Civiltech

Το ΥΠΕΝ μέχρι και το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, διατηρούσε ψηλά τους τόνους της διαφωνίας του με οποιαδήποτε νέα παράταση του υφιστάμενου καθεστώτος τακτοποίησης αυθαιρέτων. Αν όμως παρατηρήσει κανείς τις δημόσιες τοποθετήσεις στελεχών του ΥΠΕΝ κατά τη διάρκεια αυτής εβδομάδας, θα διαπιστώσει πως περιστρέφονται γύρω από τα εθνικά ζητήματα σχετικά με την Τουρκία, τη διαχείριση της πανδημίας, την αξιοποίηση του ταμείου ανάκαμψης, το επερχόμενο εξοικονομώ-αυτονομώ κλπ. αλλά όχι γύρω από το ζήτημα των αυθαιρέτων. Το θέμα είναι κατά πόσο μας λέει κάτι αυτό.

Διαχρονικά και λίγο-πολύ από όλες τις πολιτικές ηγεσίες που διαχειρίστηκαν οποιουδήποτε είδους παράταση στο παρελθόν, γίνονταν δηλώσεις κατά της διαιώνισης των παρατάσεων. Στη συνέχεια βέβαια, οι ίδιες αυτές ηγεσίες αποφάσιζαν την επέκταση των παρατάσεων, προφασιζόμενες διάφορους λόγους κατά περίπτωση. Κάπως έτσι φτάσαμε στο σήμερα, όπου μεγάλη μερίδα πολιτών και επαγγελματιών δεν πιστεύουν πλέον στις αυστηρές προειδοποιήσεις περί οριστικών προθεσμιών, θεωρώντας πως τίθενται για να πιέσουν τους ενδιαφερόμενους να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους το συντομότερο, όχι μόνο για την αποκατάσταση της νομιμότητας αλλά κυρίως για την αύξηση των εσόδων του κράτους. Όταν (και αν) λοιπόν εμφανιστεί εκείνη η πολιτική ηγεσία που θα μείνει σταθερή στις αποφάσεις της και δε θα παρατείνει στο διηνεκές τις προθεσμίες για πολίτες και επαγγελματίες, θα αποτελέσει σίγουρα την εξαίρεση στον κανόνα. Στα πλαίσια ενός ευνομούμενου και οργανωμένου κράτους, παρά τις αναμενόμενες αντιδράσεις, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να θεωρηθεί και ευχάριστη έκπληξη. Ευνοούν όμως οι σημερινές συνθήκες μια τέτοια αυστηρή απόφαση για το καθεστώς τακτοποίησης των αυθαιρέτων;

Η λίστα των πραγματικών προβλημάτων που καλούνται να διαχειριστούν μηχανικοί και ιδιοκτήτες ενόψει της προθεσμίας της 30ης Σεπτεμβρίου, μοιάζει ατελείωτη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα εξής:

  • δυσκολίες που προκύπτουν από την πανδημία (πρωτόκολλα ασφαλείας υπηρεσιών, πρόσβαση κατόπιν ραντεβού, εφαρμογή τηλεργασίας, επιδείνωση οικονομικής δυσχέρειας, κρούσματα σε υπηρεσίες - μηχανικούς - ιδιοκτήτες κλπ),
  • εκκρεμότητες εξέτασης αντιρρήσεων για το δασικό ή μη χαρακτήρα, έκδοσης αποφάσεων - γνωμοδοτήσεων συλλογικών οργάνων της Πολιτείας προ της ένταξης στις διατάξεις του νόμου, ενεργοποίησης ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου, σύστασης επιτροπών, διάθεσης αεροφωτογραφιών 2011, γεωχωρικών δεδομένων, κύρωσης δασικών χαρτών κλπ,
  • προβλήματα στη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας,
  • καθυστερήσεις στην παραλαβή αρχείων από τις ΥΔΟΜ κλπ.

Σε περίπτωση κατά την οποία δε δοθεί νέα παράταση, από την 01η Οκτωβρίου και μετά, πέρα από τα αυξημένα πρόστιμα για όσους δεν τακτοποιήσουν τις ιδιοκτησίες τους κατηγορίας 1 έως 4, θα καταστούν κατεδαφιστέες οι ατακτοποίητες ιδιοκτησίες κατηγορίας 5 και βέβαια θα καταγραφεί απώλεια εσόδων για το κράτος, αδυναμία υποβολής πλήθους αιτήσεων στο επερχόμενο «Εξοικονομώ-Αυτονομώ», αδυναμία μεταβιβάσεων ακινήτων κλπ.

Ποια θα είναι λοιπόν η απόφαση του ΥΠΕΝ για όλα τα παραπάνω; Καταρχήν, προφανώς και δεν τίθεται θέμα άγνοιας των ανωτέρω από την ηγεσία του Υπουργείου. Η έως σήμερα αυστηρή διαχείριση του ζητήματος από το ΥΠΕΝ βασίζεται σε δύο άξονες: α. στην παραδοσιακή άσκηση πίεσης προς όλες τις κατευθύνσεις με σκοπό την τακτοποίηση μεγάλου πλήθους ακινήτων και την είσπραξη σημαντικών εσόδων από το κράτος και β. στην επιθυμία του Υπουργού κ. Χατζηδάκη να αποτελέσει την εξαίρεση στον κανόνα και να βάλει τέλος στην νοοτροπία των διαδοχικών παρατάσεων. Το πρώτο από τα δύο - στα μέτρα του δυνατού - φαίνεται πως απέδωσε ως ένα βαθμό, κάτω από τις υφιστάμενες συνθήκες, απέχοντας όμως παρασάγγας από την τακτοποίηση της πλειοψηφίας των αυθαίρετων κτισμάτων. Το ζητούμενο πλέον για τον Υπουργό είναι το δεύτερο, το τέλος των διαδοχικών παρατάσεων. Η απόφαση της τελευταίας τρίμηνης παράτασης είναι ακόμα νωπή (ασχέτως αν επισημοποιήθηκε εκπρόθεσμα κατά ένα μήνα και ο δεύτερος μήνας συνέπεσε με μήνα καλοκαιρινών διακοπών). Έτσι, για να μπορέσει ο Υπουργός να συμφωνήσει σε μια νέα παράταση αποφεύγοντας να χαρακτηριστεί ως άλλος ένας Υπουργός που απλά δίνει την μία παράταση πίσω από την άλλη, θα πρέπει να βασιστεί (επικοινωνιακά) σε επιχειρήματα που προέκυψαν αίφνης, πέρα από τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν. Και (δυστυχώς κατά τα λοιπά), τα δυσάρεστα - έκτακτα επιχειρήματα προέκυψαν στην πορεία και αφορούν στην αυστηροποίηση των μέτρων κατά της πανδημίας σε πολλές περιοχές της χώρας με έμφαση στην Αττική όπου και κατοικεί ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας, καθώς και στις τελευταίες τεράστιες φυσικές καταστροφές σε Θεσσαλία, Εύβοια, Ιόνιο κλπ. Το “μπαλάκι” λοιπόν είναι στα χέρια του Υπουργού, ο οποίος καλείται να αποφασίσει τη μεριά στην οποία επιθυμεί να γύρει η πλάστιγγα. Τα επιχειρήματα της κάθε μεριάς είναι μπροστά του και είναι γνωστά, το επικοινωνιακό “άλλοθι” είναι εδώ, στο χέρι του Υπουργού είναι πλέον το τι θα επιλέξει.

B2Green

B2Green
By B2Green.gr 19:42, 23/09/2020