Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


"Εξοικονομώ-Αυτονομώ για ένα Έξυπνο Σπίτι" • Ομάδα Ενημέρωσης

Ομοβροντία μηχανικών για την τακτοποίηση αυθαιρέτων • Τι αναφέρουν οι τελευταίες επιστολές προς το ΥΠΕΝ

Ομοβροντία μηχανικών για την τακτοποίηση αυθαιρέτων • Τι αναφέρουν οι τελευταίες επιστολές προς το ΥΠΕΝ

Civiltech

Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι επιστολές διαμαρτυρίας Περιφερειακών τμημάτων ΤΕΕ και Συλλόγων μηχανικών προς το ΤΕΕ αναφορικά με την πρόθεση του Υπουργείου να τερματίσει το υφιστάμενο καθεστώς τακτοποίησης αυθαιρέτων την 30η Σεπτεμβρίου.

Διαβάστε χαρακτηριστικά παρακάτω κάποιες επιπλέον επιστολές διαμαρτυρίας:

Ν.Ε. Χίου, ΤΕΕ/ ΒΑ Αιγαίου

Κύριε Υπουργέ,

τις τελευταίες ημέρες διαπιστώνεται η δυσκαμψία του υπουργείου σας και εσάς προσωπικά σε ένα δίκαιο αίτημα που εκφράζουν οι μηχανικοί της χώρας, οι συμβολαιογράφοι, οι λογιστές και οι ενώσεις ιδιοκτητών ακινήτων.

Πρόκειται για την «κάθετη» και σθεναρή άρνησή σας στην παράταση της καταληκτικής προθεσμίας για την τακτοποίηση αυθαιρέτων κατηγορίας 5 του ν. 4495/17 η οποία λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2020. Η στάση σας αυτή αιτιολογείται με -ευρηματικά επιχειρήματα περί σεβασμού στους θεσμούς του κράτους, περί ευκολίας διαδικασιών υπαγωγής, κ.α. ευφάνταστα.

Επιχειρήματα που θα ταίριαζαν σε μία οργανωμένη κοινωνία και έναν οργανωμένο οργανισμό του δημοσίου με αρχές και κανόνες λειτουργίας.

Εάν τα στελέχη του υπουργείου σας κι εσείς ο ίδιος είχατε αντίληψη για τον τρόπο λειτουργίας της ελληνικής κοινωνίας και του ελληνικού δημοσίου θα αντιλαμβανόσασταν τη φαιδρότητα των ισχυρισμών σας.

Η ελληνική κοινωνία, η οποία περιλαμβάνει και τους μηχανικούς αυτής της Χώρας, προσπαθεί να επιβιώσει σε δύσκολες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, διαπιστώνοντας σε κάθε βήμα της ότι ο πρώτος που δεν σέβεται θεσμούς και νόμους είναι το ίδιο το κράτος.

Τα παραδείγματα πολλά. Εστιάζοντας σε αυτά που αφορούν στις διαδικασίες υπαγωγής αυθαιρέτων (ν.4014/11, ν.4178/13, ν.4495/17), αναφέρονται ενδεικτικά:

  1. Αεροφωτογραφίες 2011: Το κράτος για τη διασφάλιση της εγκυρότητας της διαδικασίας τακτοποίησης αυθαιρέτων έχει αυτό- υποχρεωθεί να παράσχει αεροφωτογραφίες της κρίσιμης περιόδου. Εν έτει 2020 αυτό δεν έχει πραγματοποιηθεί και ούτε φαίνεται φως στον ορίζοντα, με αποτέλεσμα την οικονομική επιβάρυνση των αιτούντων υπαγωγής και τη νομική ακροβασία των μηχανικών. Όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε δεν υπάρχει πιστοποιημένος φορέας παροχής αεροφωτογραφιών ή/και δορυφορικών φωτογραφιών με αποτέλεσμα όλες οι υπαγωγές να είναι έωλες και ευεπίφορες σε αμφισβήτηση από οποιονδήποτε τρίτο.

  1. Νομική – Επιστημονική Υπόσταση Νομοθεσίας: Το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, εννέα (9) έτη μετά την πρώτη ισχύ νομοθεσίας για την τακτοποίηση αυθαιρέτων έχουν εκδοθεί πλείστες διευκρινιστικές εγκύκλιοι και παρατηρήσεις, υποδεικνύει αφενός την προχειρότητα σύνταξης του Νόμου, αφετέρου την πλήρη άγνοια της πολυπλοκότητας της ελληνικής πραγματικότητας (και) στα αυθαίρετα κτίσματα. Αντιλαμβάνεστε επομένως ότι η διαδικασία υπαγωγής δεν μπορεί να είναι υπόθεση δύο λεπτών όπως ευαγγελίζεστε.
  2. Επιτροπές Εξέτασης Αυθαιρέτων: Έπειτα από τους ωμούς εκβιασμούς των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ υποχρεώθηκαν άβουλα και με επαχθή τρόπο ιδιοκτήτες που κατασκεύασαν αυθαίρετα πριν την κήρυξη της περιοχής σε «αρχαιολογικού» ενδιαφέροντος να αιτούνται την έγκριση από τις επιτροπές «φάντασμα» των άρθρων 116 και 117.
  3. Προσωρινή Διαχείριση των επιτροπών «φάντασμα»: Η καταπληκτική -χαρακτηρισμός που ισχύει αποκλειστικά και μόνο για τους εντός του υπουργείου- ιδέα τα θέματα των επιτροπών «φάντασμα» των άρθρων 116 & 117 να προωθηθούν προσωρινά -και όλοι αντιλαμβανόμαστε τί σημαίνει «προσωρινά» για το ελληνικό κράτος- στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής και στα Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής, εκτός ότι για ακόμα μια φορά εξέθεσε το «σεβασμό του κράτους στους θεσμούς» δημιούργησε πληθώρα άλλων προβλημάτων, τα οποία σας έχουμε εκθέσει πολλάκις με προηγούμενες επιστολές.
  4. Δασαρχείο – Δασικοί Χάρτες: Μετά το φιάσκο των πρώτων δασικών αναρτήσεων και το γεγονός ότι ορισμένα δασαρχεία δεν εκδίδουν βεβαιώσεις χαρακτηρισμού ενόψει των τελικών δασικών αναρτήσεων, αντιλαμβάνεστε ότι είναι άσκοπη περαιτέρω επιχειρηματολογία σχετικά με το «σεβασμό στους θεσμούς» από το κράτος.
  5. Δυσλειτουργία Υπηρεσιών Δόμησης: Όπως θα έπρεπε να γνωρίζετε, η βασική διεργασία για την υπαγωγή αυθαιρέτου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι η σύγκριση των προβλεπόμενων στην οικοδομική άδεια με την πραγματική κατασκευή. Εν έτει 2020 η διερεύνηση αυτή γίνεται με επίσκεψη του μηχανικού ή του ιδιοκτήτη στην αρμόδια Υ.Δομ., έρευνα στο αρχείο για το φάκελο της άδειας, λήψη των σχετικών σχεδίων, εξαγωγή τους προς ηλεκτρονική σάρωση, επιστροφή σχεδίων στην αρμόδια Υ.Δομ., μετάβαση στο γραφείο, αναμονή λήψης σαρωμένων σχεδίων, αντιπαραβολή με μετρήσεις της πραγματικής κατάστασης, υπολογισμός αυθαιρεσιών και κατόπιν ενημέρωσης και συναίνεσης του ιδιοκτήτη, υπαγωγή στην πλατφόρμα διαχείρισης. Εάν κουραστήκατε να διαβάζετε, φανταστείτε πόσο αυτή η διαδικασία δυσχεραίνει με τον τρόπο λειτουργίας των ΥΔομ μετά τα μέτρα που επιβλήθηκαν για Covid-19. Φανταστείτε, και αν δεν μπορείτε ρωτήστε σε κάποια ΥΔομ, πόσο δύσκολα αντιμετωπίζεται αυτή η κατάσταση με ένα υπάλληλο για το αρχείο.

Κύριε Υπουργέ,

τα παραπάνω χαρακτηριστικά παραδείγματα υποδεικνύουν ότι το μόνο που είναι θεσμοθετημένο από την πλευρά της πολιτείας είναι η «ασέβεια στους θεσμούς του κράτους». Αποτελεί κοινή αντίληψη ότι η διαχείριση των αυθαιρέτων έγινε καθαρά για εισπρακτικούς λόγους και είναι αυτό που πραγματικά ενδιαφέρει την εκάστοτε κυβέρνηση.

Για το λόγο αυτό μια διαδικασία η οποία όντως θα μπορούσε να είναι απλή και να επιφέρει το προσδοκώμενο (έσοδα στην κυβέρνηση) καθημερινώς αποδεικνύεται ότι είναι έωλη. Με αυτά τα εφόδια καλούνται οι μηχανικοί της Χώρας να αυτενεργήσουν, ακροβατώντας νομικά και πειθαρχικά, ώστε να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του κράτους και των ιδιοκτητών. Είναι πρόδηλα άδικο να μην εισακούετε η άποψή τους, πόσο δε μάλλω να μένουν «ξεκρέμαστοι» από τον κύριο συνεργάτη τους.

Για τους λόγους αυτούς αιτούμαστε:

  1. Παράταση ισχύος όλων των κατηγοριών του ν. 4495/17 μέχρι την παρέλευση εξαμήνου από την έναρξη της «ηλεκτρονικής ταυτότητας κτηρίου»
  2. Παράταση προθεσμίας ανάρτησης δικαιολογητικών, σχεδιών ,κτλ. για τις υπαγωγές κάθε κατηγορίας και νόμου τουλάχιστον έξι μήνες από τη λήξη της πρώτης προθεσμίας 3. Αναθεώρηση των περιπτώσεων που εξετάζονται από τις επιτροπές των άρθρων 116 και 117
  3. Σύσταση των επιτροπών των άρθρων 116 & 117

ΤΕΕ/Ανατολικής Μακεδονίας

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ανατολικής Μακεδονίας γίνεται καθημερινά δέκτης μηνυμάτων έντονης αγανάκτησης συναδέλφων μηχανικών καθώς αδυνατούν να φέρουν σε πέρας εμπρόθεσμα τις υποθέσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών στο πλαίσιο άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.

Δεδομένων των ανακοινώσεων του ΥΠΕΝ πως δεν θα δοθεί νέα παράταση στην καταληκτική ημερομηνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2020, οι ιδιοκτήτες ακινήτων προσέρχονται την τελευταία στιγμή στα γραφεία των συναδέλφων και ζητούν επιτακτικά την εμπρόθεσμη τακτοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών τους και τη διόρθωση των αδήλωτων τετραγωνικών στους Δήμους.

Οι Μηχανικοί καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε σε ένα πολύ δύσκολο έργο, έχοντας επιπρόσθετα να αντιμετωπίσουμε σειρά προβλημάτων που δυσχεραίνουν στον υπέρτατο βαθμό την επιτυχή ολοκλήρωση των προσπαθειών μας και επισημαίνονται συνοπτικά ακολούθως:

  • Ο κορεσμός του πληροφοριακού συστήματος δηλώσεων αυθαιρέτων του ΤΕΕ επιφέρει μεγάλες, μη διαχειρίσιμες καθυστερήσεις στη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής, καθώς σύμφωνα με επίσημη δημοσίευση του ωριαίου διαγράμματος φόρτισης του συστήματος, είναι εμφανής η αδυναμία εξυπηρέτησης περισσότερων από 30.000 χρηστών.
  • Η διερεύνηση της κατηγορίας αυθαιρέτων στην οποία ανήκει μία κατασκευή και ο προσδιορισμός των λεπτομερειών και του παραβόλου κάθε δήλωσης υπαγωγής προϋποθέτουν σειρά ενεργειών, ελέγχων και συγκέντρωση εγγράφων, σχεδίων και δικαιολογητικών από τις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης, Δασαρχεία, Κτηματικές Υπηρεσίες κλπ.
  • Η αναζήτηση των εγγράφων από τις ΥΔΟΜ σε πολλές περιπτώσεις γίνεται κατόπιν ραντεβού και συνήθως όχι άμεσα, ενώ σε ορισμένες υποθέσεις διαπιστώνεται έλλειψη φακέλων και ανάγκη ανασύστασης τους με προφανή χρονική καθυστέρηση.
  • Η παρούσα συγκυρία της πανδημίας COVID-19 που δυσχεραίνει και καθυστερεί όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και εγκυμονεί κινδύνους διασποράς των κρουσμάτων κατά τις πραγματοποιούμενες αυτοψίες στα ακίνητα.
  • Η μη δημοσίευση των αεροφωτογραφιών της 28ης Ιουλίου 2011, της ημερομηνίας σταθμού για τη ρύθμιση των αυθαίρετων κατασκευών.
  • Οι χιλιάδες αυθαιρεσίες ακινήτων που παραμένουν αδήλωτες και τις οποίες τις περισσότερες φορές οι ιδιοκτήτες δεν τις γνωρίζουν, με μεγάλο ποσοστό των περιπτώσεων να εμπίπτουν στην Κατηγορία 5.
  • Τα επερχόμενα σοβαρά προβλήματα που θα δημιουργηθούν μετά τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 στη σύσταση νομικών πράξεων που αφορούν μεταβιβάσεις και αγοραπωλησίες ακινήτων.

Επιπλέον, δεν υφίσταται πρακτικά κανένας ουσιώδης θεσμικός, τεχνικός, οικονομικός ή άλλος λόγος, ούτε κάποιο πλεονέκτημα από οποιαδήποτε πλευρά και αν εξεταστεί το ζήτημα, για το χρονικό ορόσημο της 30ης Σεπτεμβρίου που επιλέχθηκε στην τελευταία νομοθετική ρύθμιση.

Η ημερομηνία εφαρμογής της πλατφόρμας για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, ως διάδοχο σχήμα για τη δήλωση τόσο των αυθαιρέτων όσο και των νόμιμων πλέον κατασκευών αποτελεί την αυτονόητη προθεσμία που θα πρέπει η Πολιτεία να ορίσει.

Η ολιγόμηνη παράταση των προθεσμιών θα ανακουφίσει και θα αποφορτίσει τόσο τους συναδέλφους μηχανικούς όσο και τους πολίτες που στο τρέχον διάστημα και σε μια δύσκολη γενικότερη συγκυρία επιθυμούν ή έχουν υποχρέωση να προσαρμοστούν σε πολλές προθεσμίες που έχει ορίσει το ΥΠΕΝ και άλλα συναρμόδια Υπουργεία για διάφορα άλλα θέματα όπως δασικοί χάρτες, Κτηματολόγιο, αδήλωτα τετραγωνικά κλπ.

Κύριε Υπουργέ,

Για όλους αυτούς τους λόγους, σας παρακαλούμε να υιοθετήσετε την πρόταση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ως επίσημου τεχνικού συμβούλου της Κυβέρνησης και της Πολιτείας και να προχωρήσετε στις ακόλουθες ρυθμίσεις:

  1. Παράταση των προθεσμιών για τις δηλώσεις υπαγωγής αυθαίρετων κατασκευών ανεξαρτήτου κατηγορίας στον Ν.4495/2017 μέχρι την ενεργοποίηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου με παράλληλη μετάθεση των προθεσμιών ανάρτησης των δικαιολογητικών που συνοδεύουν τις εν λόγω δηλώσεις υπαγωγής
  2. Παράταση τουλάχιστον για ένα εξάμηνο με παράλληλη μετατόπιση των καταληκτικών ημερομηνιών, όπως αυτές αναφέρονται στην παρ. 3 του άρθρου 51 του Ν.4710/2020, της υποβολής των δικαιολογητικών που αφορούν δηλώσεις του Ν.4178/2013 (και του Ν.4014/2011 που έχουν μεταφερθεί στον Ν.4178/2013 και δεν μεταφέρονται στον Ν.4495/2017), συμπεριλαμβανομένων και αυτών της κατηγορίας 5 του άρθρου 9 του Ν.4178/2013, για τις οποίες ως ημερομηνία ολοκλήρωσης της διαδικασίας υπαγωγής οριζόταν η 30η Σεπτεμβρίου 2020.
  3. Παράταση, κατ’ αναλογία των παραπάνω, των δηλώσεων των αδήλωτων τετραγωνικών στους Δήμους
Προσβλέπουμε στη θετική ανταπόκρισή σας.

Ν.Ε. Ηλείας, ΤΕΕ/ Δυτικής Ελλάδας

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Απευθυνόμαστε σε εσάς προκειμένου να σας εκθέσουμε τον προβληματισμό και την αγωνία μας ως διπλωματούχοι μηχανικοί σχετικά με την επερχόμενη λήξη της προθεσμίας δήλωσης αυθαιρέτων κατασκευών Κατηγορίας 5 του νόμου 4495/17.

Κανείς δεν διαφωνεί με όσα αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ της 24/9/2020 σχετικά με την αλγεινή εντύπωση που δημιουργούν οι διαδοχικές παρατάσεις του νόμου οι οποίες έχουν δοθεί από το 2011 έως σήμερα. Όμως να αναρρωτηθούμε για ποιο λόγο έξι διαδοχικές κυβερνήσεις και ακόμη περισσότερες ηγεσίες του Υπουργείου ενήργησαν κατ’αυτό τον τρόπο ,παρατείνοντας 9 χρόνια το νομοθετικό αυτό εργαλείο ρύθμισης των αυθαίρετων κτισμάτων. Το έπραξαν διότι δυστυχώς ο τεράστιος αριθμός των υπερβάσεων αλλά και ο φραγμός που πολύ ορθά μπήκε στις μεταβιβάσεις των ακινήτων με αυθαιρεσίες δημιούργησε αυτή την αναγκαιότητα

Κύριε Υπουργέ , το επιχείρημα ότι θα προκληθεί έμφραγμα στις μεταβιβάσεις είναι ισχυρό. Σας ενημερώνουμε ότι από τα στατιστικά που διαθέτουμε σε τοπική κλίμακα , ο αριθμός των παραβάσεων Κατηγορίας 5 είναι σαφώς μεγαλύτερος από αυτόν των λοιπών κατηγοριών του ν.4495/17 τουλάχιστον στην επαρχία.Το μαρτυρά άλλωστε αυτό , το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ τις τελευταίες εβδομάδες έχει καταρρεύσει και αναγκαζόμαστε να εργαζόμαστε τις μεταμεσονύχτιες ώρες για να υποβάλλουμε δηλώσεις. Τί θα πράξουμε λοιπόν όταν μετά την επερχόμενη λήξη της προθεσμίας θα μπλοκάρουν χιλιάδες μεταβιβάσεις αυθαιρέτων κατασκευών που εμπιπτουν στην Κατηγορία 5 και δεν ρυθμίστηκαν. Δεν ρυθμίστηκαν είτε γιατί οι ιδιοκτήτες τους δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα (σημειώστε ότι οι ρυθμίσεις των νόμων 4014/11, 4178/13 και 4495/17 εφαρμόστηκαν και είναι σε ισχύ καθόλη την περίοδο της οικονομικής κρίσης αλλά και της πανδημίας) ,είτε γιατί δεν κατανόησαν την έννοια της “Κατηγορίας 5” και δεν έκαναν σωστούς υπολογισμούς στο 40%. Είναι διατεθειμένη η πολιτεία να προβεί σε κατεδαφίσεις και αποστολή του προστίμου στους παραβάτες - οι οποίοι πιστέψτε μας θα είναι εκατοντάδες χιλιάδες? Θα γίνουμε μάντεις και θα προβλέψουμε ότι θα αναγκαστεί το ΥΠΕΝ να εκδώσει νέο νόμο για να απεγκλωβίσει τις περιπτώσεις αυτές. Και ορθά θα πράξει, γιατί πολύ απλά οι νόμοι που προαναφέραμε έβαλαν όντως έναν φραγμό στην αυθαιρεσία για πρώτη φορά στην ιστορία του Ελληνικού Κράτους. Πρέπει να παραμείνουν σε ισχύ έως ότου ολοκληρωθεί η ταυτότητα κτιρίου και καταγραφεί όλο το κτιριακό δυναμικό της χώρας. Αυτό έπρεπε να συμβεί εξ’αρχής. Ωστε να μήν οδηγούμαστε σε διαδοχικές παρατάσεις και προθεσμίες, τις οποίες πιστέψτε μας , πρώτοι οι μηχανικοί δεν επιθυμούν

Κύριε Υπουργέ, σας εκλιπαρούμε να εξετάσετε πάλι τα δεδομένα και να ζητήσετε ενημέρωση και στοιχεία για το μέγεθος του προβλήματος και τις συνέπειες. Άλλωστε όλοι εξεπλάγησαν από τα 40 εκατομμύρια “ξεχασμένα” τετραγωνικά που δηλώθηκαν στους δήμους της χώρας και στην ηλεκτρονική πλατφόρμα δήλωσης.Όλοι εκτός από τους μηχανικούς οι οποίοι το διαπιστώνουμε καθημερινά .

Κύριε Υπουργέ , έχοντας δώσει προθεσμία έως το 2026 για τις κατηγορίες 1,2,3 και 4 του νόμου , δεν είναι παράλογο να δοθεί και για αυτά της Κατηγορίας 5.Ποιος μπορεί άλλωστε να ζυγίσει “ηθικά” την παραβατικότητα? Ποιος είναι πιο πολύ παραβάτης ? Αυτός που έχοντας κατασκευάσει ξενοδοχείο 1000 τ.μ. κατασκεύασε επιπλέον 400τ.μ. ή αυτός που στο ελαιοστάσιό του έφτιαξε ή βρήκε από τον πατέρα του μια αποθήκη 20 τ.μ. για να αποθηκεύει τα εργαλεία του και να στεγάζεται όταν βρέχει την περίοδο της συγκομιδής ? Ο πρώτος είναι της Κατηγορίας 4 και θα μπορεί να εκμεταλλεύεται την επιχείρησή του για πάντα , ενώ ο δεύτερος όχι. Θα αναγκαστεί να το κατεδαφίσει αργά ή γρήγορα ,αφού κληθεί να πληρώσει πρόστιμο της τάξης των 10.000 ευρώ.

Κύριε Υπουργέ, με δεδομένο ότι για τις μεταβιβάσεις ακινήτων είναι υποχρεωτική η έκδοση βεβαίωσης νομιμότητας του ν.4495/17, αργά ή γρήγορα οι πολίτες οδηγούνται από μόνοι τους στην ρύθμιση των όποιων παραβάσεων του ακινήτου τους προκειμένου να κάνουν τη συμβολαιογραφική πράξη.Με αυτή την ομαλή και αναίμακτη για τον κόσμο διαδικασία εκτιμούμε ότι με τη λήξη της προθεσμίας του 2026 θα έχει ενταχθεί σχεδόν το σύνολο των παραβάσεων στις ρυθμίσεις του νόμου.

Προβλέπουμε εν κατακλείδι , ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης και μετά την 30/9 των λεγόμενων “βαριών” αυθαιρέτων θα οδηγηθούμε σε φαινόμενα παράνομων κατεδαφίσεων, απόρριψη μπαζών σε ρέματα και ακτές ,επιβολή δυσβάσταχτων προστίμων τα οποία θα πέσουν στο δημόσιο ταμείο για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες αλλά και πάγωμα μεγάλου μέρους των μεταβιβάσεων , διαθήκες αντί για δωρεές ή γονικές παροχές.

Κύριε Υπουργέ ,δεν είναι στόχος μας και δε λειτουργούμε αντιπολιτευτικά. Δεν μας ενδιαφέρει ποιος κατέθεσε πρόταση νόμου ή δεν κατέθεσε, ποιος θα πάρει τη δόξα ή όχι. Μας ενδιαφέρει να μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το αύριο. Εάν διαπιστώναμε ότι το μέγεθος των περιπτώσεων της Κατηγορίας 5 ήταν μικρό , πιστέψτε μας, δεν θα επιθυμούσαμε άλλη παράταση. Είμαστε πεπεισμένοι όμως , ότι σε αντίθετη περίπτωση θα οδηγηθούμε σε αδιέξοδα.

Ανοικτή επιστολή Συλλόγου Μηχανικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Αρκαδίας

Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ,

Στις 30 Σεπτεμβρίου λήγει η προθεσμία υπαγωγής αυθαίρετων κατασκευών της κατηγορίας 5 στον Ν 4495/2017 και της υποβολής δικαιολογητικών του Ν 4178/2013.

Ποια είναι η σημερινή κατάσταση ;

  1. Το ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ Ελλάδος αδυνατεί να αντεπεξέλθει στο τεράστιο φορτίο που υπάρχει στις πλατφόρμες του τις τελευταίες είκοσι μέρες. Οι μηχανικοί στέκουν ώρες μπροστά στον υπολογιστή, προκειμένου να καταφέρουν απλά να εισέλθουν στο σύστημα, ενώ όταν αυτό τελικά συμβεί, είναι αδύνατο να επιτελέσουν την οποιαδήποτε εργασία (πόσω μάλλον την υπαγωγή του αυθαιρέτου), καθώς η παραμονή κρατά μερικά δευτερόλεπτα πριν κολλήσει εκ νέου το σύστημα και τεθεί εκτός λειτουργίας. Επιπλέον, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι η διαδικασία υπαγωγής του αυθαιρέτου διαρκεί πολύ περισσότερο από τα δύο λεπτά που ειπώθηκε και προϋποθέτει αυτοψία στον χώρο, μετρήσεις, εύρεση σχεδίων από Πολεοδομία (οι οποίες αδυνατούν πλέον να επεξεργαστούν τον όγκο των αιτήσεων για αντίγραφα σχεδίων), ώστε να ενημερωθεί ο ιδιοκτήτης για το ύψος του προστίμου.
  2. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, διανύουμε μια περίοδο οικονομικής στενότητας, η οποία και πλήττει την συντριπτική πλειονότητα των πολιτών, και η οποία, λόγω πανδημίας, διαρκώς χειροτερεύει, με αποτέλεσμα οι ως άνω προαναφερθείσες ενέργειες να καθίστανται απαραίτητες, αφού αν ο πολίτης δεν έχει την δυνατότητα διευθέτησης του προστίμου, πολύ απλά δεν θα προχωρήσει στην τακτοποίηση αυτού. Επιπρόσθετα, απαιτείτε να δείξουμε υπευθυνότητα και να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα για τη μη διασπορά του ιού, ενώ την ίδια στιγμή μας στέλνετε και δη εσπευσμένα, στο εκάστοτε σπίτι, προκειμένου να κάνουμε την απαραίτητη (για τους λόγους που προανέφερα) αυτοψία.
  3. Η αδυναμία του συστήματος, λοιπόν, αναδεικνύει περίτρανα τον πανικό που επικρατεί στον τεχνικό κόσμο αλλά και τους πολίτες. Ο πανικός αυτός σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καταλογιστεί σε βάρος των μηχανικών και των ιδιοκτητών, παρά πηγάζει αποκλειστικά από τις παράλογες και αυθαίρετα αποφασισμένες προθεσμίες, οι οποίες ετέθησαν από το κράτος και οι οποίες εξαρχής δεν δύνανται να εφαρμοστούν στους νόμους των αυθαιρέτων.
  4. Η νομιμοποίηση των αυθαίρετων κτισμάτων, εφόσον είναι προαπαιτούμενη για τις μεταβολές εμπράγματων δικαιωμάτων και την ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, θα εξεταστεί και θα γνωστοποιηθεί στον κόσμο μαζί με την ταυτότητα κτιρίου.
  5. Οι δασικοί χάρτες, τα αδήλωτα τετραγωνικά και οι ρυθμίσεις των αυθαιρέτων είναι λίγοι μόνο από τους τεράστιους και παράλληλους τομείς που κλήθηκε να καλύψει ο ιδιώτης μηχανικός, να διορθώσει, δηλαδή, τεράστια λάθη δεκαετιών μέσα σε λίγα μόνο χρόνια.
  6. Οι εκκρεμότητες που υπάρχουν από την πλευρά του κράτους δεν έχουν ακόμα επιλυθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η έλλειψη αεροφωτογραφιών του 2011 οι οποίες έπρεπε να υπάρχουν από τον πρώτο νόμο των αυθαιρέτων, δηλαδή τον Ν 4014/2011.
  7. Ο φόρτος εργασίας και η αποδιοργάνωση που προξενούν ακόμα και στα πιο οργανωμένα γραφεία οι τρομερές διακυμάνσεις της εργασίας ήταν άκρως επιβραδυντικές ως προς την περαίωση δηλώσεων και την υποβολή στοιχείων κατά την διάρκεια των περασμένων ετών. Άραγε ποιο ωράριο εργασίας αρκεί, ώστε να επιλυθούν μέσα σε τέτοιες ασφυκτικές προθεσμίες τα προαναφερθέντα ζητήματα;
  8. Ο πελάτης, όπως είναι και λογικό, δεν δύναται να γνωρίζει τις περισσότερες φορές τον νόμο και την διαδικασία αυτού. Ο κόσμος δεν αντιλαμβάνεται επαρκώς ότι, εάν έχει αγοράσει ένα διαμέρισμα με συμβόλαιο και το δηλώνει στο Ε9 « από πάντα», δεν αρκεί τυπικά, ώστε να είναι νόμιμο, το οποίο σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να ανήκει στην κατηγορία 5.
  9. Οι περισσότερες μικρές αυθαιρεσίες σε χωριουδάκια και σε κέντρα πόλεων ανήκουν στην κατηγορία 5 και αυτό δεν το γνωρίζουν ακόμα οι ιδιοκτήτες τους αλλά θα το μάθουν με την ταυτότητα κτιρίου.

Όλος ο τεχνικός κόσμος, χιλιάδες επιστήμονες ταλαιπωρούνται καθημερινά και φτάνουν στα όριά τους, επειδή καλεί το κράτος να τηρηθούν προθεσμίες που εξ αρχής δεν ήταν εφικτό να τηρηθούν.

Οι παρατάσεις δίνονται μόνο και μόνο επειδή είναι αδύνατον να προλάβουμε να τελειώσουμε τις παλιές υπαγωγές στον χρόνο τον οποίο έχει θέσει το κράτος και επειδή ο κόσμος δεν γνωρίζει επαρκώς τι είναι αυθαίρετο.

Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, να ζητά το κράτος να αναρτηθούν τα δικαιολογητικά, την στιγμή που δεν μας έχει εφοδιάσει, ως όφειλε, με τα εργαλεία που απαιτούνται για τη δημιουργία τους; Πώς είναι δυνατόν να αναρτηθούν τα δικαιολογητικά, όταν οι επιτροπές που χρειάζονται σε ορισμένες περιπτώσεις κάνουν χρόνια για να εξετάσουν μια υπόθεση;

Οι παρατάσεις δίνονται επειδή το κράτος δεν έχει δώσει τα απαραίτητα εργαλεία για να κλείσουν οι υποθέσεις των αυθαιρέτων και επειδή ποτέ δεν λάβατε υπόψιν τον αναγκαίο χρόνο διεκπεραίωσής τους.

Οι παρατάσεις δίνονται επειδή έχουν βγει εγκύκλιοι οι οποίες δεν συνάδουν με τον νόμο, αφού ο νόμος είναι ελλιπής και ακόμα και οι φορείς διαφωνούν ως προς την ερμηνεία του.

Πώς θα νιώθατε εσείς ως επιστήμονας, εάν ο Υπουργός, ο οποίος σαφώς και όφειλε να είναι γνώστης της κατάστασης και ορθά ενημερωμένος, σας εξευτέλιζε και σας προσέβαλε με δηλώσεις περί δίλεπτης υπαγωγής αντί να εξορθολογήσει την κατάσταση;

Μηχανικοί, χιλιάδες απόφοιτοι ανώτατων σχολών, χιλιάδες επιστήμονες, εν ολίγοις οι γνώστες και ο εφαρμοστές της νομοθεσίας έχουν αντιληφθεί ότι είναι αδιανόητη η λήξη του Ν 4495/2017 και της υποβολής των δικαιολογητικών του 4178/2013.

Για ποιο λόγο τους αγνοείτε; Για ποιο λόγο ενώ ακόμα και το Τ.Ε.Ε που έχει την απόλυτη γνώση του θέματος σας ενημερώνει επίσημα ότι είναι ανθρωπίνως αδύνατον αυτό που ζητάτε το αγνοείτε;

Δηλώσατε ότι πρέπει να τελειώνουμε κάποια στιγμή με τα αυθαίρετα. Αντιλαμβάνεστε, όμως, πρακτικά τη σημασία αυτών των λεγομένων; Έχετε γνώση του πραγματικού χρόνου που απαιτείται για την επίτευξη αυτού του στόχου; Σε τι συνίσταται, άραγε, το κριτήριό σας ;

Αντί συγγνώμης προς τον κλάδο, ως κράτος και ως υπουργείο, που δεν υπάρχουν ακόμα τα μέσα για να κλείσουν τα αυθαίρετα, ζητάτε έμμεσα μπουλντόζες και πειθαρχικές επιπτώσεις;

Πως γίνεται ενώ κατατίθενται δεκάδες γνώμες φορέων, εξειδικευμένων σε αυτό το θέμα, οι οποίοι σας τονίζουν με κάθε τρόπο πως είναι αδιανόητο να λήξει η κατηγορία 5, εσείς να εμμένετε με αδιάλλακτο τρόπο στη θέση σας;

Πώς γίνεται να επιμένετε ακόμα και στην ερμηνεία της κατηγορίας 5, τη στιγμή που σύσσωμη η κοινότητα των μηχανικών σθεναρά υποστηρίζει το αντίθετο;

Τι θα γίνει εάν καταργηθεί η κατηγορία 5;

Η κατηγορία 5 θεραπεύει, διορθώνει μικρές και μεγάλες αυθαιρεσίες οι οποίες σε άλλη περίπτωση θα έπρεπε να κατεδαφιστούν (ένα μικρό μπαλκόνι, μια μικρή τουαλέτα, ένα δώμα κλιμακοστασίου και επιπλέον άλλες μεγάλες αυθαιρεσίες) τα νοικοκυρεύει και τα εντάσσει μέσω ενός σύγχρονου ηλεκτρονικού τρόπου στα αρχεία του κράτους από τα οποία το κράτος θα συνεχίσει να εσοδεύει (ΕΝΦΙΑ κλπ) και επιπλέον δίνει δουλειά σε μηχανικούς, συμβολαιογράφους, δικηγόρους και άλλα επαγγέλματα που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τη διαδικασία αυτή.

Καταργώντας την κατηγορία 5 ενώ ταυτόχρονα δεν έχει ανακάμψει η οικοδομή θα χάσουν μεγάλο κομμάτι της δουλειάς τους οι μηχανικοί, οι δικηγόροι οι συμβολαιογράφοι και τα λοιπά επαγγέλματα, το κράτος θα χάσει έσοδα και οι ιδιοκτήτες ( οι οποίοι πιστέψτε με, δεν γνωρίζουν) θα χάσουν την περιουσία τους

Οι απόδημοι Έλληνες, οι οποίοι ακόμα δεν γνωρίζουν, δεν θα μπορέσουν να μεταβιβάσουν την περιουσία τους στα παιδιά τους ή να κάνουν μια απλή επισκευή στο σπίτι τους, και θα κοπεί η άρρηκτη σχέση του απόδημου ελληνισμού με την Ελλάδα καθώς η πατρογονική εστία είναι η βάση της επιστροφής τους ενώ οι επενδύσεις των απόδημων Ελλήνων αποτελούν μεγάλο έσοδο για τις επαρχιακές πόλεις.

Πείτε μας, ποια είναι τα θετικά της κατάργησης του νόμου;

Αλήθεια, ποιο είναι το κέρδος για το κράτος , τους πολίτες και τους επιστήμονες;

  • Επειδή θα θέλαμε να θεωρήσουμε ως ανυπόστατες τις δηλώσεις που σας έχουν αποδοθεί (ελπίζουμε ψευδώς) όπως «δεν θέλω να γίνω ο υπουργός των παρατάσεων» και επειδή σίγουρα δεν θέλετε να γίνετε «ο υπουργός της μπουλντόζας» που θα γκρεμίσει το σπίτι της κάθε γιαγιάς η οποία δεν έχει καταλάβει ακόμα τι συμβαίνει. Όπως εξηγήθηκε η παράταση υπάρχει λόγω της παράλογης προθεσμίας.
  • επειδή πιστεύουμε πως ήδη δουλεύετε πάνω στο σχέδιο του εξορθολογισμού της αντιμετώπισης των αυθαιρέτων
  • Επειδή δεν σας έχουν ενημερώσει ορθά για την κατηγορία 5 και εξακολουθείτε να δίνετε εσφαλμένα παραδείγματα ( Κατηγορία 5 μπορεί να είναι ακόμα και μια πάρα πολύ μικρή παράβαση σε κτίριο με οικοδομική άδεια )
  • Επειδή τα εννέα χρόνια τα οποία αναφέρθηκαν σε μια σοκαριστική, ατεκμηρίωτη και προκλητική ανακοίνωση είναι ελάχιστα για την συγκεκριμένη περίπτωση και δεν καταλαβαίνουμε για ποιο λόγο σας ενοχλεί προσωπικά η παράταση των αυθαιρέτων την στιγμή που ολόκληρη η χώρα, όλοι οι φορείς, το ίδιο το ΤΕΕ και οι γνώστες του θέματος, σας υπογραμμίζουν επανειλημμένα ότι ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟ να τελειώσουν στα χρονοδιαγράμματα που παραθέτετε
  • Επειδή, όπως διαπιστώνουμε, εν αγνοία σας, διότι μόνο από άγνοια μπορείτε να προβαίνετε σε αυτές τις ενέργειες, θα στείλετε χιλιάδες αυθαίρετα στην κατεδάφιση, τα οποία δεν έχουν ακόμα ενταχθεί και ανήκουν στην κατηγορία 5
  • Επειδή σας ζητάμε επιτέλους να δουλέψουμε με ανθρώπινες συνθήκες
  • Επειδή ο κόσμος δεν διαθέτει χρήματα ούτε για την καταβολή του παραβόλου
  • Επειδή η τακτική των βραχύβιων νόμων είναι τρομερά επικίνδυνη και ζημιογόνα για την χώρα, τους πολίτες και τα επικείμενα επενδυτικά προγράμματα
  • Επειδή αντιμετωπίζετε τους μηχανικούς σαν να επιπλήττετε φοιτητές σε έδρανα πολυτεχνείου που άργησαν να παραδώσουν την εργασία τους και ξεχνάτε ότι απευθύνεστε σε καταξιωμένους επιστήμονες και ενεργούς μηχανικούς που ασχολούνται με το πεδίο, την μελέτη και τα υπαρκτά προβλήματα. Επειδή ξεχνάτε ότι απευθύνεστε σε επιστήμονες τους οποίους θα έπρεπε να συμβουλεύεστε προκειμένου μαζί να βελτιώσουμε τον νόμο
  • Επειδή δεν υπάρχει κανένας αντικειμενικός λόγος να λήξουν οι υπαγωγές της κατηγορίας 5, την στιγμή που ο κόσμος συνεχίζει με έναν σταθερό ρυθμό να προχωρά σε υπαγωγές, διορθώνει τις περιουσίες του και δίνει χρήματα στο κράτος
  • Επειδή ένα παιδί που είναι σήμερα 18 χρονών και θα κληρονομήσει ένα σπίτι στο χωριό από τον παππού του, ο οποίος σήμερα είναι 90 ετών και όταν ξεκίνησε ο νόμος των αυθαιρέτων πριν 9 χρόνια ήταν 81, ενδεχομένως να αναγκαστεί να το γκρεμίσει
  • Επειδή είναι ανάγκη να δημιουργηθεί μια κατάσταση ειλικρινών πολιτών απέναντι σε ένα δίκαιο κράτος, το οποίο επιτυγχάνεται σταδιακά μέσα από αυτόν τον νόμο, και όχι να γυρίσουμε στις δεκαετίες του 80 με πρακτικές απόκρυψης
  • Επειδή έχει υπάρξει τεράστια πρόοδος στο ζήτημα των αυθαιρέτων και η κατάσταση είναι συνεχώς βελτιούμενη λόγω των υφιστάμενων νόμων που δεν πρέπει να καταργηθούν
  • Επειδή τα περισσότερα κτίσματα σε χωριουδάκια, των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν ακόμα αντιληφθεί τι συμβαίνει αλλά θα το καταλάβουν με την ταυτότητα κτιρίων, ανήκουν στην κατηγορία 5
  • Επειδή η παύση της κατηγορίας 5 είναι λάθος και το αναγνωρίζετε έμμεσα θέλοντας να βγάλετε νέα εγκύκλιο στις ήδη πολλές υπάρχουσες για να το διορθώσετε τη στιγμή που έχετε την δυνατότητα να μην το δημιουργήσετε.
  • επειδή είναι αποκλειστικά χρέος του κράτους να αντιληφθεί μέχρι και ο τελευταίος πολίτης την κατάσταση και να προλάβει να τακτοποιήσει την περιουσία του και όχι να εκπλαγεί όταν θα φτάσει στην διαδικασία της ταυτότητας κτιρίου
  • Επειδή εάν ο πολίτης δεν γνωρίζει, δεν έχει τα χρήματα και τα μέσα, ευθύνεται το κράτος που πρέπει να προνοήσει και να προστατεύσει

Ζητούμε

  1. Την ένταξη της κατηγορίας 5 στα κλιμακούμενα πρόστιμα για τις εντάξεις των αυθαιρέτων στον 4495/2017 και μετά τις 30/9/2020
  2. Μείωση των κλιμακούμενων προστίμων
  3. Την ολοκλήρωση της υπαγωγής των αυθαιρέτων (συμπεριλαμβανομένης της κατ.5) με την ολοκλήρωση της ταυτότητας κτιρίου, που επίσης δεν πρέπει να έχει μικρή διάρκεια, καθώς αναντίρρητα θα οδηγηθούμε σε νέο αδιέξοδο.
  4. Να παραμείνει ο ν. 4495/2017 ανοικτός, με σταθερή ημερομηνία δικαιώματος υπαγωγής το 2011
  5. Προθεσμίες οι οποίες ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στον όγκο του κάθε υπό εξέταση ζητήματος. Δώστε όλα τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου να ολοκληρώσουμε την εργασία μας.

Με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί εφικτό να λυθεί το θέμα των αυθαιρέτων, να μπει πραγματική τάξη και να είστε εσείς αυτός που το έχει τελικά επιτύχει.

Επειδή η απόφαση αυτή πλήττει άμεσα τους απόδημους Έλληνες η παρούσα κοινοποιείται και στον Αρκάδα Υπουργό κ. Κωνσταντίνο Βλάση

B2Green
By B2Green.gr 17:16, 27/09/2020