Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


"Εξοικονομώ-Αυτονομώ για ένα Έξυπνο Σπίτι" • Ομάδα Ενημέρωσης

Τι αλλαγές φέρνει ο ενιαίος πομποδέκτης διοδίων

B2Green avatar
09:10, 26/10/2020
Business > Υποδομές > Νέα

Τι αλλαγές φέρνει ο ενιαίος πομποδέκτης διοδίων

Civiltech

Από την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου πραγματικότητα θα είναι η διαλειτουργικότητα των διοδίων στους οδικούς άξονες, οι οδηγοί, δηλαδή, θα μπορούν να χρησιμοποιούν έναν πομποδέκτη για να πληρώσουν το τέλος διέλευσης, ανεξαρτήτως της εταιρείας που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα. Για να γίνει εφικτή η διαλειτουργικότητα έπρεπε να επιλυθούν ζητήματα που σχετίζονται με τη διαφορετική τιμολόγηση και την παροχή εκπτωτικών πακέτων από τις εταιρείες διαχείρισης (Αττική Οδός, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε., Εγνατία Οδός). Σήμερα είναι δυνατή η διέλευση με κάποιον από τους πομποδέκτες των εταιρειών διαχείρισης Ατ. Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Γέφυρα Α.Ε. Ωστόσο, απαιτούνται διαφορετικοί πομποδέκτες για την μετακίνηση από την Ελευσίνα μέχρι την Λαμία (Νέα Οδός), από το Αντίρριο έως τα Ιωάννινα (Κεντρική Οδός), όπως και από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους Έβρου (Εγνατία Οδός).

Ωστόσο, ύστερα από τη δημιουργία του κατάλληλου μοντέλου αρχιτεκτονικής του λογισμικού, ο χρήστης δύναται να μεταβεί, από την επόμενη Τετάρτη (4 Νοεμβρίου) με έναν μόνο πομποδέκτη, για παράδειγμα από το Μαρούσι έως τον Έβρο. Σε γενικές γραμμές, η διαλειτουργικότητα στηρίζεται στην αυτόματη επικοινωνία μεταξύ των βάσεων δεδομένων με τους συνδρομητές (και τα διαφορετικά είδη συνδρομών) των παρόχων των συσκευών e-pass εταιρειών (π.χ. Ατ. Οδός) και των φορέων χρέωσης (π.χ. Εγνατία Οδός).

Έτσι, εάν για παράδειγμα, ένας οδηγός όταν φτάσει στα Τέμπη, έχει ξοδέψει ήδη όλο το ποσό που έχει βάλει στον πομποδέκτη του, θα μπορεί να προσθέσει χρήματα μέσω της ιστοσελίδας του αυτοκινητοδρόμου από τον οποίο τον έχει προμηθευτεί, πληρώνοντας με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα. Διαφορετικά θα πρέπει να έχει φορτίσει τον πομποδέκτη του με όσα χρήματα επιθυμεί, με φυσική παρουσία στα Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών του δικού του παρόχου. Δεν θα μπορεί όμως να φορτίσει τον πομποδέκτη του παρόχου του σε Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών άλλου παρόχου.

Οφέλη

Εκτός από τα οφέλη για τους οδηγούς, η διαλειτουργικότητα έχει σημαντικά οφέλη σε πολλαπλά επίπεδα και για τις εταιρείες διαχείρισης. Αυτά σχετίζονται με την μείωση του κόστους λειτουργίας, καθώς σταδιακά αναμένεται να περιοριστεί σημαντικά η είσπραξη διοδίων με μετρητά. Οι ειδικοί υπολογίζουν ότι μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων, ο αριθμός των οχημάτων ξεπερνάει τα 700 οχήματα ανά λωρίδα κατεύθυνσης και ανά ώρα, ενώ περιορίζεται σε περίπου 300 στο χειροκίνητο σύστημα εξυπηρέτησης.

Όπως ακόμη αναφέρει σε μελέτη της η KPMG, η ηλεκτρονική είσπραξη των διοδίων -που ενθαρρύνεται λόγω της διαλειτουργικότητας- επιτρέπει στις εταιρείες διαχείρισης να εκκαθαρίζουν άμεσα το εισπραττόμενο ποσό, γεγονός που ελαχιστοποιεί το κόστος τόσο των λειτουργιών back office (καταμέτρηση ποσού, διακίνηση κτλ.) όσο και ενδεχόμενων περιστατικών κακοδιαχείρισης ή και κλοπής. Εν γένει, η διαλειτουργικότητα, επιτρέπει στις εταιρείες διαχείρισης να βελτιώσουν το κόστος είσπραξης διοδίων που είναι σημαντικό όταν μία συναλλαγή γίνεται χειροκίνητα.

Σύμφωνα με τα υπουργεία Υποδομών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που έχουν συντονίσει την μετάβαση στην διαλειτουργικότητα, η χρήση ενός μόνο πομποδέκτη επιτρέπει την μείωση των καθυστερήσεων στα διόδια και κατ'επέκταση των εκπομπών ρύπων.

Όπως εξάλλου, προκύπτει από έρευνα της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, η παρεμβολή ενός εγκάρσιου σταθμού συμβατικών διοδίων συνεπάγεται επιπλέον κόστος για τον οδηγό ενός αυτοκινήτου, λόγω της αύξησης της κατανάλωσης καυσίμου, που κατά μέσο όρο ανέρχεται στα 0,16 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως για όλο το στόλο που διέρχεται από ένα σταθμό διοδίων το συνολικό κόστος των καυσίμων που δαπανώνται αγγίζει το 1,5 εκατομμύριο ευρώ.

Κατ' επέκταση σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη (~500 χλμ. με 11 σταθμούς διοδίων), προκύπτει ένα ετήσιο κόστος της τάξεως των 17 εκατομμυρίων ευρώ λόγω της επιβάρυνσης καυσίμου. Το πόσο αυτό διπλασιάζεται αν συνυπολογιστούν τα οχήματα κατηγορίας 3 και 4 (φορτηγά και λεωφορεία).

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
dimitris.delevegos@capital.gr

capital.gr

Δωρεάν προσφορές από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες του Run My Project by B2Green

B2Green
By B2Green.gr 09:10, 26/10/2020

Δημοφιλέστερα άρθρα