Main Menu

εξοικονόμηση - ενέργεια - ΑΠΕ - θέρμανση - δόμηση - περιβάλλον
ενημέρωση - business - τεχνολογία - οδηγός αγοράς


ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ροή ενημέρωσης του B2Green έχει μεταφερθεί στο news.B2Green.gr

Εξοικονομώ-Αυτονομώ με Europa

Ενεργειακή απόδοση, Ενεργειακοί Ελεγκτές & Θέρμανση, σε Δημόσια Διαβούλευση • Το πλήρες κείμενο

Ενεργειακή απόδοση, Ενεργειακοί Ελεγκτές & Θέρμανση, σε Δημόσια Διαβούλευση • Το πλήρες κείμενο

Στη σκιά των συζητήσεων που αφορούν στο κατατεθέν σχέδιο νόμου "Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας" και χωρίς καμία επίσημη ανακοίνωση στον επίσημο ιστότοπο του ΥΠΕΝ, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση».

Συγκεκριμένα, το υπό δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου αφορά στην ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση» (ΕΕ L 328/21.12.2018) και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις του Κανονισμού 2018/1999/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα...» (ΕΕ L 328.21.12.2018) και στις διατάξεις του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού 2019/826/ΕΕ της Επιτροπής, της 4ης Μαρτίου 2019, «για την τροποποίηση των Παραρτημάτων VIII και IX της οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με το περιεχόμενο των περιεκτικών αξιολογήσεων του δυναμικού αποδοτικής θέρμανσης και ψύξης».

Αναλυτικά, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

  • Κεφάλαιο A':
    ΣΚΟΠΟΣ – ΟΡΙΣΜΟΙ – ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ
  • Άρθρο 1
    Σκοπός και αντικείμενο – Τροποποίηση άρθρου 2 του ν. 4342/2015 (άρθρο 1 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 2
    Ορισμοί – Τροποποίηση άρθρου 3 του ν. 4342/2015 (άρθρο 2 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 3
    Στόχος ενεργειακής απόδοσης – Τροποποίηση άρθρου 4 του ν. 4342/2015 (άρθρο 3 και άρθρο 24 παρ. 1 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 4
    Υποδειγματικός ρόλος κτιρίων που ανήκουν σε δημόσιους φορείς – Τροποποίηση άρθρου 7 του ν. 4342/2015 (άρθρο 5 και άρθρο 20 παρ. 5 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 5
    Ενεργειακή απόδοση στις αγορές από δημόσιους φορείς – Τροποποίηση άρθρου 8 του ν. 4342/2015 (άρθρο 6 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 6
    Υποχρέωση εξοικονόμησης ενέργειας, καθεστώτα επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης και εναλλακτικά μέτρα πολιτικής – Αντικατάσταση άρθρου 9 του ν. 4342/2015 (άρθρο 7, 7α και 7β της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Κεφάλαιο Β' :
    ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ – ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ – ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ – ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ
  • Άρθρο 7
    Ενεργειακοί έλεγχοι και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης – Τροποποίηση του άρθρου 10 ν. 4342/2015 (άρθρο 8 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 8
    Μέτρηση φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας – Μέτρηση και επιμερισμός του κόστους για θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό οικιακής χρήσης Τροποποίηση του άρθρου 11 ν. 4342/2015 (άρθρα 9, 9α, 9β και 9γ της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 9
    Πληροφορίες τιμολόγησης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία που αφορούν στη μέτρηση και την τιμολόγηση για το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια – Τροποποίηση άρθρου 12 του ν. 4342/2015 (άρθρα 10 και 11 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 10
    Πληροφορίες τιμολόγησης και κατανάλωσης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία για τη θέρμανση, την ψύξη και το ζεστό νερό οικιακής χρήσης – Προσθήκη άρθρου 12Α στον ν. 4342/2015 (άρθρα 10α και 11α της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 11
    Ενημέρωση των καταναλωτών και πρόγραμμα ενθάρρυνσης – Αντικατάσταση άρθρου 13 του ν. 4342/2015 (άρθρο 12 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 12
    Κυρώσεις – Τροποποίηση άρθρου 14 του ν. 4342/2015 (άρθρο 13 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Κεφάλαιο Γ':
    ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟ
  • Άρθρο 13
    Προώθηση της απόδοσης στη θέρμανση και ψύξη – Τροποποίηση άρθρου 15 του ν. 4342/2015 (άρθρο 14 και άρθρο 24 παρ. 6 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 14
    Μετατροπή, μεταφορά και διανομή ενέργειας – Τροποποίηση άρθρου 16 του ν. 4342/2015 – (άρθρο 15 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 15
    Συστήματα αναγνώρισης προσόντων και πιστοποίησης – Τροποποίηση άρθρου 17 του ν. 4342/2015 (άρθρο 16 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 16
    Πληροφόρηση και κατάρτιση – Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4342/2015 (άρθρο 17 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 17
    Ενεργειακές υπηρεσίες – Τροποποίηση άρθρου του 19 ν. 4342/2015 (άρθρο 18 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ)
  • Άρθρο 18
    Διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης – Προσθήκη άρθρου 20Α στο ν. 4342/2015
  • Κεφάλαιο Δ':
    Σχέδιο Δράσης για Ενεργειακή Πενία
  • Άρθρο 19
    Σχέδιο Δράσης Αντιμετώπισης της Ενεργειακής Πενίας – Τροποποίηση άρθρου 25 του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 20
    Ρύθμιση τρόπου κατανομής δαπανών κεντρικής θέρμανσης – Τροποποίηση άρθρου 6 ν. 1512/1985
  • Άρθρο 21
    Εξουσιοδοτικές διατάξεις
  • Άρθρο 22
    Καταργούμενες διατάξεις
  • Άρθρο 23
    Ενεργειακό Περιεχόμενο των Επιλεγμένων Καυσίμων για Τελική Χρήση Αντικατάσταση Παραρτήματος IV του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 24
    Κοινές μέθοδοι και αρχές για τον υπολογισμό των επιπτώσεων των καθεστώτων επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης ή άλλων μέτρων πολιτικής – Αντικατάσταση Παραρτήματος V του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 25
    Τροποποίηση του τίτλου του Παραρτήματος VII του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 26
    Ελάχιστες απαιτήσεις για την πληροφόρηση τιμολόγησης και κατανάλωσης για θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό οικιακής χρήσης – Προσθήκη Παραρτήματος VIIα στο ν. 4342/2015
  • Άρθρο 27
    Δυναμικό απόδοσης στη θέρμανση και την ψύξη – Αντικατάσταση του Παραρτήματος VIII του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 28
    Αρμοδιότητες διαχειριστών συστήματος μεταφοράς και διαχειριστών δικτύων διανομής – Τροποποίηση του Παραρτήματος ΧΙ του ν. 4342/2015
  • Άρθρο 29
    Έναρξη ισχύος

Διαβάστε παρακάτω τι αναφέρει η αιτιολογική έκθεση:

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση» (ΕΕ L 328/21.12.2018) και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις του Κανονισμού 2018/1999/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα...» (ΕΕ L 328.21.12.2018) και στις διατάξεις του κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού 2019/826/ΕΕ της Επιτροπής, της 4ης Μαρτίου 2019, «για την τροποποίηση των Παραρτημάτων VIII και IX της οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με το περιεχόμενο των περιεκτικών αξιολογήσεων του δυναμικού αποδοτικής θέρμανσης και ψύξης» (ΕΕ L137/23.05.2019)

Άρθρο 1
Σκοπός και αντικείμενο - Τροποποίηση άρθρου 2 του ν. 4342/2015 (Α΄ 143)

Με τις προτεινόμενες διατάξεις εναρμονίζεται η ελληνική νομοθεσία με την Οδηγία 2018/2002/EE του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 2018, «σχετικά με την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση» (L 328/21.12.2018) στις διατάξεις του Κανονισμού 2018/1999/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 «για τη διακυβέρνηση της Ενεργειακής Ένωσης και της Δράσης για το Κλίμα...» (L 328.21.12.2018) και στις διατάξεις του κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού 2019/826/ΕΕ της Επιτροπής, της 4ης Μαρτίου 2019, «για την τροποποίηση των παραρτημάτων VIII και IX της οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, σχετικά με το περιεχόμενο των περιεκτικών αξιολογήσεων του δυναμικού αποδοτικής θέρμανσης και ψύξης» (L137/23.05.2019).
Συγκεκριμένα, θεσπίζεται πλαίσιο μέτρων για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης, προκειμένου η χώρα να συνεισφέρει στην επίτευξη του πρωταρχικού στόχου της για το 2030 για τουλάχιστον 32,5% στην ενεργειακή απόδοση και να προετοιμάσει το έδαφος για περαιτέρω βελτιώσεις της ενεργειακής απόδοσης μετά το έτος αυτό.
Τέλος, θεσπίζονται κανόνες για την άρση των φραγμών στην αγορά ενέργειας και την εξάλειψη των αδυναμιών της αγοράς που παρεμποδίζουν την απόδοση στον εφοδιασμό και τη χρήση ενέργειας και καθορίζονται ενδεικτικοί εθνικοί στόχοι ενεργειακής απόδοσης και συνεισφορών για το 2030.

Άρθρο 2
Ορισμοί- Τροποποίηση άρθρου 3 του ν. 4342/2015

Στο άρθρο 3 του ν. 4342/2015 τίθενται οι βασικοί ορισμοί. Με το παρόν σχέδιο τροποποιούνται οι κάτωθι ορισμοί για την καλύτερη απόδοση του νοήματός τους: η
«κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας» ορίζεται ως η συνολική ενεργειακή ζήτηση της χώρας, εξαιρουμένης της κατανάλωσης ενεργειακών προϊόντων για μη ενεργειακούς σκοπούς. Στον ορισμό «Εξοικονόμηση ενέργειας» προστίθεται η λέξη «ενέργεια». Στον ορισμό «φορέας συγκέντρωσης», η λέξη «συγκέντρωσης» αντικαθίσταται από τη φράση
«σωρευτικής εκπροσώπησης» και προστίθεται ομοίως η λέξη «ενέργεια». Τροποποιείται στον ορισμό «δημόσιοι φορείς» η αναφορά στο καταργηθέν π.δ. 60/2007 (Α' 64) και αντικαθίσταται από τον ισχύοντα ν. 4412/2016 (Α' 147). Στους ορισμούς «Ευρωπαϊκό πρότυπο» και «Διεθνές πρότυπο» προστίθενται οι σχετικές συντομογραφίες. Επίσης, στον ορισμό «Διαχειριστής συστήματος διανομής», διαγράφεται ως περιττή η αναφορά στις Οδηγίες 2009/72/ΕΚ και 2009/73/ΕΚ, οι οποίες ενσωματώθηκαν με το ν. 4001/2011 (Α' 179),. Τροποποιείται ο ορισμός «τελικός καταναλωτής» και η λέξη «καταναλώνει» αντικαθίσταται από τη λέξη «αγοράζει», ώστε να ακολουθείται η διατύπωση της Οδηγίας 2018/2002. Επίσης, προστίθεται η φράση «ή για λογαριασμό τελικού χρήστη» και σε νέα παράγραφο 23Α προστίθεται ο ορισμός του «τελικού χρήστη». Τέλος, τροποποιείται ο ορισμός «Σύμβαση ενεργειακής απόδοσης» και η φράση «εξοικονόμηση χρημάτων» αντικαθίσταται από τη φράση «μείωση του κόστους ενέργειας», ως ορθότερη.

Άρθρο 3
Στόχος ενεργειακής απόδοσης- Τροποποίηση αρ. 4 του ν. 4342/2015

Η παράγραφος 2 του άρθρου 4 ν. 4342/2015 τροποποιείται και διαγράφεται η αναφορά στην Οδηγία η οποία ενσωματώθηκε με το ν. 3855/2010 (Α' 95), ως περιττή. Επίσης, καταργούνται οι παράγραφοι 5 και 6 και προστίθεται νέα παράγραφος 7, σε συμφωνία με τις ρυθμίσεις του Κανονισμού 2018/1999/ΕΕ (L 328/21.12.2018) και τις τροποποιήσεις που επέφερε η Οδηγία 2018/2002/ΕΕ στην Οδηγία 2012/27/ΕΕ.

Η προτεινόμενη τροποποίηση αντανακλά την υποχρέωση των κρατών μελών σύμφωνα με τα παραπάνω να καθορίσουν τις ενδεικτικές εθνικές συνεισφορές τους στην ενεργειακή απόδοση λαμβάνοντας υπόψη ότι η κατανάλωση ενέργειας της Ένωσης το 2030 δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 1.273 εκατομμύρια ΤΙΠ (Τόνους Ισοδύναμου Πετρελαίου) πρωτογενούς ενέργειας ή τα 956 εκατομμύρια ΤΙΠ τελικής ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση πρωτογενούς ενέργειας στην Ένωση θα πρέπει να μειωθεί κατά 26 % και η τελική κατανάλωση ενέργειας κατά 20 %, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005. Η τακτική αξιολόγηση της προόδου προς την επίτευξη των στόχων της Ένωσης για το 2030 είναι αναγκαία και προβλέπεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1999.

Άρθρο 4
Υποδειγματικός ρόλος κτιρίων που ανήκουν σε δημόσιους φορείς- Τροποποίηση του άρθρου 7 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 1 διαγράφεται η αναφορά στην Οδηγία 2010/31/ΕΕ, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το ν. 4122/2013 (Α' 42), ως περιττή και προστίθεται η επιφύλαξη του άρθρου 7 του ν. 4122/2013 (υφιστάμενα κτίρια). Στην παράγραφο 3 διαγράφεται η λέξη «ριζική» από τη φράση «ριζική ανακαίνιση». Η παράγραφος 4 καταργείται. Οι τροποποιήσεις των παραγράφων 5 και 7 αφορούν σε επιμέρους βελτιώσεις στη διατύπωση για την καλύτερη απόδοση του νοήματός τους. Η παράγραφος 8 καταργείται. Στην τελευταία περίοδο της παραγράφου 9 διαγράφεται η φράση «εφόσον είναι διαθέσιμα». Η παράγραφος 11 καταργείται. Στο εδάφιο α) της παραγράφου 12 προστίθεται η φράση
«που βασίζεται σε υπόδειγμα (μορφότυπο) που αναρτάται στον ιστότοπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας». Τέλος, με την προτεινόμενη τροποποίηση της παραγράφου 14 δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό των ελάχιστων απαιτήσεων συστήματος ενεργειακής διαχείρισης, της διαδικασίας ορισμού ενεργειακών υπευθύνων και τον προσδιορισμό των απαραίτητων τυπικών προσόντων και των σχετικών αρμοδιοτήτων τους ή της ανάθεσης των αρμοδιοτήτων τους σε εξωτερικούς φορείς, καθώς και κάθε άλλης λεπτομέρειας.

Άρθρο 5
Ενεργειακή απόδοση στις αγορές από δημόσιους φορείς- Τροποποίηση άρθρου 8 του ν.4342/2015

Στην παράγραφο 1 η τελευταία περίοδος διαγράφεται. Στην παράγραφο 2 διορθώνεται η αναφορά στο όγδοο εδάφιο του άρθρου 2 με το ορθό άρθρο 3 και μεταφέρεται η φράση «λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τις εκατέρωθεν αρμοδιότητες και τη διοικητική διάρθρωση και ακολουθώντας τον υποδειγματικό ρόλο των φορέων της κεντρικής δημόσιας διοίκησης», από την πρώτη στη δεύτερη περίοδο, ώστε να είναι σαφές ότι τα ως άνω διαλαμβανόμενα λαμβάνονται υπ' όψιν κατά την έκδοση της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης. Στις παραγράφους 2 και 3 και στη σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση, η αναφορά στον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού αντικαθίσταται από ορθή αναφορά στον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, λόγω αναδιοργάνωσης και μετονομασίας των Υπουργείων. Επίσης, στο εδάφιο γ' της παραγράφου 2 διορθώνονται οι αναφορές στις οικείες παραγράφους του άρθρου 16, ώστε να συμφωνούν με την τρέχουσα τροποποίηση του τελευταίου. Στην παράγραφο 4 διαγράφεται η αναφορά στην Οδηγία 2009/81/ΕΚ (L 216/20.8.2009), η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με το ν. 3978/2011 (Α' 137), ως περιττή. Ομοίως, στην παράγραφο 5 διαγράφεται η αναφορά στην Οδηγία 2010/30/ΕΕ (L 153/18.6.2010), η οποία ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία με την υπ' αριθ. 12400/1108/2.9.2011 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β' 2301) και διορθώνεται η αναφορά στο όγδοο εδάφιο του άρθρου 2, με το ορθό άρθρο 3. Τέλος, στην παράγραφο 6 επικαιροποιούνται τα στοιχεία της απόφασης του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), προστίθεται η φράση: «το οποίο προορίζεται για στέγαση των υπηρεσιών του» και τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης, ώστε οι σχετικές ρυθμίσεις να ανταποκρίνονται στις αντίστοιχες προβλέψεις του ΕΣΕΚ. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι κατά τη σύναψη νέας σύμβασης μίσθωσης ή αγοράς κτιρίου, το οποίο προορίζεται για στέγαση των υπηρεσιών του, από δημόσιους φορείς, απαιτείται το κτίριο να ανήκει τουλάχιστον στην ενεργειακή κατηγορία Β', όπως αυτή καθορίζεται στον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (Β' 2367/2017) και σχεδόν μηδενικής κατανάλωσης από 01.01.2021 και εφεξής.

Άρθρο 6
Υποχρέωση εξοικονόμησης ενέργειας, καθεστώτα επιβολής της υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης και εναλλακτικά μέτρα πολιτικής- Αντικατάσταση άρθρου 9 του ν. 4342/2015

Η προτεινόμενη ρύθμιση ακολουθεί τις τροποποιήσεις που επήλθαν στις σχετικές ρυθμίσεις της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ από την Οδηγία 2018/2002/ΕΕ. Η εν λόγω υποχρέωση θα μπορούσε να τηρηθεί με νέα μέτρα πολιτικής που θα ληφθούν κατά τη διάρκεια της νέας περιόδου επιβολής της υποχρέωσης από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030 ή με επιμέρους νέες δράσεις που θα προκύψουν από τη λήψη μέτρων πολιτικής κατά τη διάρκεια της προηγούμενης περιόδου ή πριν από αυτήν, με την προϋπόθεση ότι οι επιμέρους δράσεις που επιφέρουν εξοικονόμηση ενέργειας αναλαμβάνονται κατά τη διάρκεια της νέας περιόδου. Για τον σκοπό αυτό, δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης του καθεστώτος επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης ή εναλλακτικών μέτρων πολιτικής ή και των δύο.
Ορίζεται, επίσης, ότι τα υπόχρεα μέρη, καθώς και ο επιμερισμός του σωρευτικού στόχου εξοικονόμησης ενέργειας σε αυτά, καθορίζονται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που εκδίδεται τον πρώτο μήνα της περιόδου επιμερισμού του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας.
Σύμφωνα με την παράγραφο 9, τα καθεστώτα επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης της παραγράφου 8 επιβάλλονται με αντικειμενικά και αμερόληπτα κριτήρια σε υπόχρεα μέρη μεταξύ των διανομέων ενέργειας και των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης ενέργειας και των διανομέων καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές και των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης καυσίμων που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές, και δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια. Η εκπλήρωση της υποχρέωσης επιτυγχάνεται από τα υπόχρεα μέρη με δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε τελικούς καταναλωτές ή με πιστοποιημένες εξοικονομήσεις ενέργειας που επιτυγχάνουν άλλα μέρη, όπως περιγράφεται στην περίπτωση α) της παραγράφου 11.
Τέλος, σύμφωνα με την παράγραφο 14, όλα τα εναλλακτικά μέτρα πολιτικής, πλην των φορολογικών, περιλαμβάνουν διαδικασίες μέτρησης, ελέγχου και επαλήθευσης, με βάση τις οποίες διενεργείται τεκμηριωμένη επαλήθευση σε τουλάχιστον ένα στατιστικά σημαντικό ποσοστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα των μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης που εφαρμόζουν τα συμμετέχοντα ή τα εξουσιοδοτηθέντα μέρη. Η μέτρηση, ο έλεγχος και η επαλήθευση πραγματοποιούνται κατά τρόπο ανεξάρτητο από τα συμμετέχοντα ή τα εξουσιοδοτηθέντα μέρη.

Άρθρο 7
Ενεργειακοί έλεγχοι και συστήματα ενεργειακής διαχείρισης -Τροποποίηση άρθρου 10 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 2 η περίπτωση α) τροποποιείται, ώστε να συμφωνεί με τον καθορισμό των επαγγελματικών δικαιωμάτων των μηχανικών, όπως αυτά ρυθμίζονται από το π.δ. 99/2018 (Α' 187). Επίσης, αποσαφηνίζεται ότι οι ενεργειακοί ελεγκτές που έχουν πιστοποιηθεί σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή διαθέτουν αναγνωρισμένη πιστοποίηση Certified Energy Auditor (CEA), Certified Energy Manager (CEM) ή άλλη πιστοποίηση, όπως εξειδικεύεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 17, εγγράφονται στο Μητρώο της παρ. 5 του παρόντος άρθρου, σύμφωνα με τα οριζόμενα σε αυτή.
Στην παράγραφο 3 προστίθεται η λέξη «μηχανικοί» στις αναφερόμενες ειδικότητες και αποσαφηνίζεται ότι οι ενεργειακοί ελεγκτές Α' Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α' Κατηγορίας, οι ενεργειακοί ελεγκτές Β' Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α' και Β' Κατηγορίας και οι ενεργειακοί ελεγκτές Γ' Τάξης δύνανται να διενεργούν ενεργειακούς ελέγχους Α', Β' και Γ' Κατηγορίας.
Στην πρώτη περίοδο της παραγράφου 6 διαγράφεται η φράση «και διενεργούνται με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα της σειράς EN 16247 περί ενεργειακών ελέγχων, όπως ισχύουν».
Στην παράγραφο 8 προστίθεται η αναφορά στον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων και στους κατά περίπτωση αρμόδιους υπουργούς.
Η πρώτη περίοδος της παραγράφου 12 διαγράφεται. Στη δεύτερη περίοδο της παραγράφου 12 διαγράφεται η λέξη «πρέπει».
Με την προτεινόμενη τροποποίηση της παραγράφου 15 ορίζεται ότι για την τήρηση της υποχρέωσης της παραγράφου 10, τον έλεγχο του όρου εξαίρεσης της παραγράφου 11 και τη διασφάλιση και τον έλεγχο της ποιότητας των ενεργειακών ελέγχων, αρμόδια είναι τα Τμήματα Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στα οποία οι ενεργειακοί ελεγκτές υποχρεούνται να γνωστοποιούν τη διενέργεια των ενεργειακών ελέγχων τους και να υποβάλλουν τις σχετικές εκθέσεις, σύμφωνα με διαδικασία που καθορίζεται με την υπουργική απόφαση της παραγράφου 1 του άρθρου 17.
Τέλος, με την προτεινόμενη τροποποίηση της παραγράφου 16 και με σκοπό την απλούστευση και την επίσπευση της σχετικής διαδικασίας, δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό των προσόντων των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων για την επικουρία των Τμημάτων Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, των κανόνων και των αρχών που διέπουν την εκτέλεση του έργου τους, του τρόπου και της διαδικασίας αξιολόγησης και επιλογής τους, του ύψους και του τρόπου αποζημίωσής τους, των ιδιοτήτων που είναι ασυμβίβαστες με το έργο τους, των διοικητικών κυρώσεων και των χρηματικών προστίμων που τους επιβάλλονται, των οργάνων, της διαδικασίας και των προϋποθέσεων επιβολής αυτών, του ύψους, της διαβάθμισής τους και των κριτηρίων επιμέτρησής τους, των διοικητικών προσφυγών κατά των κυρώσεων, των προθεσμιών άσκησής τους, καθώς και κάθε άλλου σχετικού θέματος.

Άρθρο 8
Μέτρηση φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Μέτρηση και επιμερισμός του κόστους για θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό οικιακής χρήσης- Τροποποίηση άρθρου 11 του ν. 4342/2015

Η παράγραφος 1 τροποποιείται, σε συμφωνία με τις αλλαγές που επέφερε στο αντίστοιχο άρθρο 11 της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, η Οδηγία 2018/2002/ΕΕ. Διαγράφονται οι προβλέψεις που αφορούν στην τηλεθέρμανση, την τηλεψύξη και το ζεστό νερό χρήσης για οικιακή κατανάλωση, λόγω μεταφοράς τους σε ξεχωριστή παράγραφο και γίνονται επιμέρους βελτιώσεις στη διατύπωση για την καλύτερη απόδοση του νοήματος της σχετικής ρύθμισης.
Στην παράγραφο 2 διαγράφεται η φράση «οι διαχειριστές δικτύων διανομής».
Η παράγραφος 3 τροποποιείται σε συμφωνία με το άρθρο 9α της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ και περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη μέτρηση της ενέργειας που καταναλώνεται για θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό οικιακής χρήσης. Συγκεκριμένα, ορίζει ότι οι διανομείς ενέργειας και οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης ενέργειας τηλεθέρμανσης, τηλεψύξης και ζεστού νερού, όταν έχουν την ευθύνη εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης μετρητών ενέργειας, διαθέτουν σε ανταγωνιστική τιμή στους τελικούς καταναλωτές ενέργειας μετρητές που αναγράφουν επακριβώς την πραγματική ενεργειακή κατανάλωσή τους. Εφόσον σε ένα κτίριο παρέχεται θέρμανση, ψύξη ή ζεστό νερό οικιακής χρήσης από κεντρική πηγή που εξυπηρετεί πολλά κτίρια ή από σύστημα τηλεθέρμανσης ή τηλεψύξης, εγκαθίσταται μετρητής στον εναλλάκτη θερμότητας ή στο σημείο διανομής.
Οι παράγραφοι 4 και 5 τροποποιούνται σε συμφωνία με το άρθρο 9β της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ και περιλαμβάνουν ρυθμίσεις για την επιμέρους μέτρηση και τον επιμερισμό του κόστους για θέρμανση, ψύξη και ζεστό νερό οικιακής χρήσης. Συγκεκριμένα:
Η παράγραφος 4 ορίζει ότι σε πολυκατοικίες και σε κτίρια πολλαπλών χρήσεων όπου η θέρμανση ή η ψύξη παρέχεται από κεντρική πηγή ή από σύστημα τηλεθέρμανσης ή τηλεψύξης, εγκαθίστανται ατομικοί μετρητές για τη μέτρηση της κατανάλωσης για θέρμανση ή ψύξη ή για ζεστό νερό οικιακής χρήσης σε κάθε κτιριακή μονάδα, όπου αυτό είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικά αποδοτικό με κριτήριο την αναλογικότητα προς τη δυνητική εξοικονόμηση ενέργειας. Σε περίπτωση που η χρήση ατομικών μετρητών δεν είναι τεχνικά εφικτή ή οικονομικώς αποδοτική για τη μέτρηση της κατανάλωσης θέρμανσης σε κάθε κτιριακή μονάδα, χρησιμοποιούνται ατομικοί κατανεμητές κόστους θέρμανσης για τη μέτρηση της κατανάλωσης θέρμανσης σε κάθε θερμαντικό σώμα, όπου η εγκατάσταση των εν λόγω κατανεμητών κόστους θέρμανσης είναι οικονομικώς αποδοτική. Στις περιπτώσεις αυτές, είναι δυνατόν να εξετάζονται εναλλακτικές και οικονομικώς αποδοτικές μέθοδοι μέτρησης της κατανάλωσης θέρμανσης. Τα γενικά κριτήρια, οι μέθοδοι και οι διαδικασίες καθορισμού της αδυναμίας τεχνικής εφαρμογής και της έλλειψης οικονομικής αποδοτικότητας προσδιορίζονται σαφώς και δημοσιοποιούνται στον ιστότοπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η παράγραφος 5 ορίζει ότι σε νέες πολυκατοικίες και σε κατοικήσιμα τμήματα νέων κτιρίων πολλαπλών χρήσεων, που διαθέτουν κεντρική πηγή θέρμανσης για ζεστό νερό οικιακής χρήσης ή τροφοδοτούνται από συστήματα τηλεθέρμανσης, τοποθετούνται ατομικοί μετρητές για ζεστό νερό οικιακής χρήσης, παρά τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 πρώτο εδάφιο του παρόντος άρθρου.
Η παράγραφος 6 καταργείται και οι σχετικές ρυθμίσεις μεταφέρονται στο ν. 1512/1985 (Α' 4), ο οποίος ρυθμίζει τα σχετικά ζητήματα, με τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 6 αυτού.
Η παράγραφος 7 καταργείται.
Οι παράγραφοι 8 και 9 προστίθενται σε συμφωνία με το άρθρο 9γ της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 6 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ και περιλαμβάνουν ρυθμίσεις σχετικά με την απαίτηση εξ αποστάσεως ανάγνωσης. Συγκεκριμένα:
Σύμφωνα με την παράγραφο 8, για τους σκοπούς των παραγράφων 3 έως και 6 του παρόντος άρθρου, οι μετρητές και οι ατομικοί κατανεμητές κόστους θέρμανσης που εγκαθίστανται μετά τις 25 Οκτωβρίου 2020 είναι συσκευές με δυνατότητα εξ αποστάσεως ανάγνωσης. Διευκρινίζεται ότι οι προϋποθέσεις τεχνικής εφικτότητας και οικονομικής αποδοτικότητας που καθορίζονται στις παραγράφους 4 και 5 του παρόντος άρθρου εξακολουθούν να ισχύουν.
Σύμφωνα με την παράγραφο 9, μετρητές και κατανεμητές κόστους θέρμανσης που δεν παρέχουν τη δυνατότητα ανάγνωσης εξ αποστάσεως, αλλά έχουν ήδη εγκατασταθεί, εξοπλίζονται με τη δυνατότητα ανάγνωσης εξ αποστάσεως ή αντικαθίστανται με συσκευές που παρέχουν τη δυνατότητα εξ αποστάσεως ανάγνωσης το αργότερο έως την 1η Ιανουαρίου 2027, όπου αυτό είναι οικονομικά αποδοτικό.

Άρθρο 9
Πληροφορίες τιμολόγησης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία που αφορούν στη μέτρηση και την τιμολόγηση για το φυσικό αέριο και την ηλεκτρική ενέργεια- Τροποποίηση άρθρου 12 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 1 η φράση «οικονομικά αιτιολογημένο» αντικαθίσταται από τη φράση
«οικονομικά σκόπιμο» ως ορθότερη. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 2 διαγράφεται η φράση «πρέπει να». Οι παράγραφοι 5 και 6 διαγράφονται.

Άρθρο 10
Πληροφορίες τιμολόγησης και κατανάλωσης και κόστος πρόσβασης στα στοιχεία για τη θέρμανση, την ψύξη και το ζεστό νερό οικιακής χρήσης - Προσθήκη αρ. 12 Α στον ν.4342/2015

Με τις παραγράφους 1 και 2 ενσωματώνεται το άρθρο 10α της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 8 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ. Με τις σχετικές προβλέψεις, τα δικαιώματα, που σχετίζονται με την τιμολόγηση και τις πληροφορίες τιμολόγησης ή κατανάλωσης, κατοχυρώνονται πλέον και για τους καταναλωτές θέρμανσης, ψύξης ή ζεστού νερού οικιακής χρήσης από κεντρική πηγή, ακόμα και όταν δεν υφίσταται άμεση και ατομική συμβατική σχέση με προμηθευτή ενέργειας. Επομένως, επειδή ο ορισμός του όρου «τελικός καταναλωτής» μπορεί να νοείται ότι αναφέρεται μόνο σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα που αγοράζουν ενέργεια με βάση άμεση, ατομική σύμβαση με προμηθευτή ενέργειας, για τους σκοπούς των σχετικών διατάξεων εισάγεται ο όρος «τελικός χρήστης», για να καλύψει τους ενοίκους μεμονωμένων κτιρίων ή μεμονωμένων μονάδων πολυκατοικιών ή κτιρίων πολλαπλών χρήσεων που τροφοδοτούνται από κεντρική πηγή, οι οποίοι δεν έχουν άμεση ή ατομική σύμβαση με τον προμηθευτή ενέργειας.
Με τις παραγράφους 3 και 4 ενσωματώνεται το άρθρο 11α της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 9 του άρθρου 1 της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ. Οι λογαριασμοί και οι πληροφορίες που αφορούν στην τιμολόγηση συνιστούν ένα σημαντικό μέσο πληροφόρησης των πελατών για την ενεργειακή τους κατανάλωση. Έτσι, σύμφωνα με την παράγραφο 3, οι προμηθευτές ενέργειας παρέχουν στους τελικούς χρήστες δωρεάν όλους τους λογαριασμούς τους και τις πληροφορίες τιμολόγησης της κατανάλωσης ενέργειας και δωρεάν πρόσβαση στα στοιχεία της κατανάλωσής τους. Στην παράγραφο 4 καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να γίνεται η κατανομή του κόστους των πληροφοριών τιμολόγησης για την ατομική κατανάλωση θέρμανσης, ψύξης και ζεστού νερού οικιακής χρήσης σε πολυκατοικίες και σε κτίρια πολλαπλών χρήσεων.

Άρθρο 11
Ενημέρωση των καταναλωτών και πρόγραμμα ενθάρρυνσης- Τροποποίηση άρθρου 13 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 1 διαγράφεται η φράση «τα οποία αποτελούν μέρος των ΕΣΔΕΑ», καθώς, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του Κανονισμού 2018/1999, το περιεχόμενο των ΕΣΔΕΑ συμπεριλαμβάνεται πλέον στα ΕΣΕΚ. Στην περ. β) της παρ. 2 διαγράφεται η φράση «και ευφυών συστημάτων μέτρησης».
Άρθρο 12

Κυρώσεις Τροποποίηση άρθρου 14 του ν. 4342/2015

Οι παράγραφοι 1 και 2 καταργούνται, καθώς, σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 8 του νόμου 4342/2015, το κόστος συμμόρφωσης των υπόχρεων μερών του καθεστώτος επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης καθορίζεται πλέον από τον Κανονισμό Λειτουργίας Καθεστώτος Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης.
Στις παραγράφους 3 και 4 επικαιροποιείται η αναφορά στις αρμόδιες υπηρεσίες και όργανα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στην παράγραφο 3 προστίθεται η φράση
«και στις επιχειρήσεις της παρ. 11 του άρθρου 10 που δεν πληρούν τον σχετικό όρο και δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους όπως αυτές ορίζονται στη σχετική απόφαση της παραγράφου 1 του άρθρου 17.».
Η παράγραφος 5 τροποποιείται με σκοπό τον εξορθολογισμό των επιβαλλόμενων κυρώσεων στους ενεργειακούς ελεγκτές.
Επίσης, για λόγους διαφάνειας και ασφάλειας δικαίου, κρίνεται σκόπιμος ο καθορισμός μιας ενιαίας μεθοδολογίας υπολογισμού των προστίμων που προβλέπονται στις παραγράφους 3 και 5 του παρόντος άρθρου. Για το λόγο αυτό, προστίθεται εδάφιο στην παράγραφο 6 με το οποίο δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον ορισμό μεθοδολογίας υπολογισμού και διαδικασίας επιβολής κυρώσεων στους ενεργειακούς ελεγκτές και στις επιχειρήσεις των παρ. 10 και 11 του άρθρου 10 που δεν συμμορφώνονται με τις σχετικές υποχρεώσεις, σύμφωνα με τις παρ. 3 και 5 του παρόντος άρθρου. Με όμοια απόφαση ορίζεται η μεθοδολογία υπολογισμού και η διαδικασία επιβολής κυρώσεων στους διανομείς ενέργειας και στις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, σύμφωνα με την παρ. 4 του παρόντος άρθρου.
Τέλος, με την προτεινόμενη τροποποίηση της παραγράφου 8 ορίζεται ότι δύναται να αναπροσαρμόζεται το κατώτερο και ανώτερο όριο των χρηματικών προστίμων που αναφέρονται στις παραγράφους 3 και 4 του παρόντος άρθρου με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας και να εξειδικεύεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την είσπραξή τους.

Άρθρο 13
Προώθηση της απόδοσης στη θέρμανση και ψύξη- Τροποποίηση άρθρου 15 του ν.4342/2015

Στις παραγράφους 1, 4, 5, 7, 11, 12 και 18, η αναφορά στη «Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών και Ηλεκτρικής Ενέργειας» αντικαθίσταται από αντίστοιχη αναφορά στη «Διεύθυνση Ηλεκτρικής Ενέργειας», λόγω της τροποποίησης του Οργανισμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το π.δ.132/2017 (Α' 160). Στις παραγράφους 4 και 7, οι αναφορές στα Παραρτήματα VIII και ΙΧ τροποποιούνται λόγω της τροποποίησης των παραρτημάτων VIII και ΙΧ της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ από τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό 2019/826/ΕΕ της Επιτροπής της 4ης Μαρτίου 2019 (L 137/23.05.2019).

Άρθρο 14
Μετατροπή, μεταφορά και διανομή ενέργειας- Τροποποίηση άρθρου 16 του ν.4342/2015 -

Στην παράγραφο 17, η αναφορά στη «Διεύθυνση Ανανεώσιμων Πηγών και Ηλεκτρικής Ενέργειας» αντικαθίσταται από αναφορά στη «Διεύθυνση Ηλεκτρικής Ενέργειας», λόγω της τροποποίησης του Οργανισμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το π.δ.132/2017.
Στις παραγράφους 8, 16 και 17, η λέξη «ανταπόκριση» αντικαθίσταται από τη λέξη
«απόκριση», η οποία έχει καθιερωθεί να χρησιμοποιείται σε ενωσιακά και εθνικά νομοθετικά κείμενα για την απόδοση στην ελληνική γλώσσα της αγγλικής λέξης «response» στη φράση «demand response». Στις παραγράφους 16 και 17, η φράση «φορέων συγκέντρωσης» αντικαθίσταται από τη φράση «φορέων σωρευτικής εκπροσώπησης», η οποία έχει καθιερωθεί να χρησιμοποιείται σε ενωσιακά και εθνικά νομοθετικά κείμενα για την απόδοση στην ελληνική γλώσσα της αγγλικής λέξης «aggregators».

Άρθρο 15
Συστήματα αναγνώρισης προσόντων και πιστοποίησης- Τροποποίηση άρθρου 17 του ν. 4342/2015

Η παράγραφος 1 τροποποιείται και η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας επεκτείνεται, ώστε να μπορεί να τροποποιεί στο πλαίσιο θέσπισης του καθεστώτος πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων των ενεργειακών ελεγκτών τις κατηγορίες ενεργειακών ελέγχων που ορίζονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 10 του παρόντος νόμου, τα προσόντα εγγραφής στο Μητρώο Ενεργειακών Ελεγκτών που ορίζονται στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου, τις τάξεις ενεργειακών ελεγκτών, που ορίζονται στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου και να τίθενται πρόσθετοι όροι για την άσκηση της δραστηριότητας ενεργειακού ελεγκτή. Η παράγραφος 3 καταργείται.

Άρθρο 16
Πληροφόρηση και κατάρτιση- Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 2, η φράση «υποχρεούνται να» διαγράφεται. Η παράγραφος 3 διαγράφεται λόγω κατάργησης των ΕΣΔΕΑ.

Άρθρο 17
Ενεργειακές υπηρεσίες -Τροποποίηση άρθρου 19 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 1 επικαιροποιείται η αναφορά στην υπουργική απόφαση για τις Επιχειρήσεις Ενεργειακών Υπηρεσιών και το σχετικό Μητρώο. Η περ. γ) διαγράφεται λόγω κατάργησης των ΕΣΔΕΑ.

Άρθρο 18
Διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης- Προσθήκη άρθρου 20 Α στο ν.4342/2015 -

Στο άρθρο 20Α περιγράφεται το πλαίσιο διενέργειας ανταγωνιστικών διαδικασιών για την προώθηση δράσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης. Μέσω του σχεδιασμού αποδοτικών μέτρων από πλευράς κόστους και αποτελέσματος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, επιδιώκεται η μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, η ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και η ελάττωση του κόστους επίτευξης μονάδων εξοικονόμησης ενέργειας.
Συγκεκριμένα, στην παράγραφο 1 προβλέπεται η θέσπιση σχήματος ανταγωνιστικών διαδικασιών για την προώθηση δράσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης με κριτήριο επιλογής των προσφορών που υποβάλλουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο της ανωτέρω ανταγωνιστικής διαδικασίας αυτό της χαμηλότερης οικονομικής ενίσχυσης ανά εξοικονομούμενη μονάδα ενέργειας, εκπεφρασμένη σε €/ktoe.
Στην παράγραφο 2 προβλέπεται ο τρόπος ορισμού αρμόδιου φορέα διακήρυξης για τη διενέργεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας και την κατακύρωση των αποτελεσμάτων υποβολής προσφορών στο πλαίσιο αυτής, καθώς και την υπογραφή κάθε σχετικής σύμβασης. Η ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών προκηρύσσεται κάθε φορά με απόφαση του φορέα διακήρυξης, στην οποία περιγράφονται οι όροι της ανταγωνιστικής διαδικασίας αναφορικά με την ημερομηνία διεξαγωγής της, τα κριτήρια συμμετοχής και αξιολόγησης, οι επιλέξιμες παρεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης αυτών, η διαδικασία καταβολής της οικονομικής ενίσχυσης, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη διενέργεια της εκάστοτε ανταγωνιστικής διαδικασίας. Ομοίως δύνανται να προκηρύσσονται πιλοτικές ανταγωνιστικές διαδικασίες. Για την έγκριση χρηματοδότησης κάθε ανταγωνιστικής διαδικασίας ακολουθείται η διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου 21 του νόμου 4342/2015.
Στην παράγραφο 3 ορίζεται το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ως φορέας ελέγχου και επαλήθευσης της υλοποίησης των παρεμβάσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης από τους επιλεγόμενους συμμετέχοντες στην ανταγωνιστική διαδικασία.
Στην παράγραφο 5 προβλέπεται η δυνατότητα καθορισμού ως προϋπόθεσης για τη συμμετοχή στην ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών της καταβολής τέλους, το οποίο καθορίζεται με την απόφαση της της περ. β της παρ. 3 του άρ. 21 του παρόντος νόμου.
Στην παράγραφο 6 καθορίζονται οι απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές τις οποίες οφείλουν να προσκομίσουν οι ενδιαφερόμενοι για τη συμμετοχή τους σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για παρεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, καθώς και για την καλή εκτέλεση των ανωτέρω αναφερόμενων παρεμβάσεων, εφόσον η προσφορά τους επιλεγεί προς υλοποίηση. Τέλος, ορίζεται ότι οι ως άνω εγγυητικές επιστολές καταπίπτουν υπέρ του λογαριασμού "Πράσινο Ταμείο- Ταμείο Διαχείρισης Ενεργειακής Απόδοσης" της παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 4342/2015 .

Άρθρο 19
Σχέδιο Δράσης Αντιμετώπισης της Ενεργειακής Πενίας- Τροποποίηση άρθρου 25 του ν. 4342/2015

Στην παράγραφο 1 η λέξη «αποδοτικότητας» στη φράση «ενεργειακής αποδοτικότητας» αντικαθίσταται από τη λέξη «απόδοση». Επίσης, η φράση «μετά από πρόταση της επιτροπής της παραγράφου 2» διαγράφεται. Επίσης, η φράση «σε έξι (6) μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος» αντικαθίσταται από τη φράση «έως τις 31.12.2020»
Οι παράγραφοι 2 και 3 διαγράφονται. Εφόσον η αρμοδιότητα πρότασης του Σχεδίου Δράσης για την Αντιμετώπιση της Ενεργειακής Πενίας ανήκει πλέον στη Διϋπουργική Επιτροπή για την Ενέργεια και το Κλίμα, παρέλκει η σύσταση νέας Επιτροπής.

Άρθρο 20
Ρύθμιση τρόπου κατανομής δαπανών κεντρικής θέρμανσης - Τροποποίηση αρ. 6 του ν.1512/1985 (Α΄ 4))

Με το άρθρο αυτό τροποποιείται:

η παράγραφος 7 του άρθρου 6 του ν.1512/1985 (Α' 4) και δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Δικαιοσύνης, για τον καθορισμό τεχνικού κανονισμού, που αναφέρεται στον τρόπο κατανομής δαπανών κεντρικής θέρμανσης σε κτίρια που περιλαμβάνουν περισσότερες της μιας οριζόντιες ιδιοκτησίες, τη σύνταξη της σχετικής μελέτης που υποβάλλεται στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία, τον εφαρμοζόμενο τύπο και άλλα σχετικά θέματα. Επίσης, προβλέπεται ότι σε πολυκατοικίες ή κτίρια πολλαπλών χρήσεων που διαθέτουν τηλεθέρμανση ή τηλεψύξη ή εφόσον σε τέτοια κτίρια είναι διαδεδομένα τα κοινόχρηστα συστήματα ψύξης ή θέρμανσης, με την ίδια απόφαση θεσπίζονται διαφανείς, δημοσίως διαθέσιμοι εθνικοί κανόνες περί κατανομής του κόστους της κατανάλωσης θέρμανσης, ψύξης ή ζεστού νερού οικιακής χρήσης στα κτίρια αυτά, ώστε να διασφαλίζεται η διαφάνεια και η ακρίβεια του καταμερισμού της ατομικής κατανάλωσης. Όπου ενδείκνυται, οι κανόνες αυτοί περιλαμβάνουν κατευθυντήριες γραμμές για τον τρόπο κατανομής του κόστους της ενέργειας:

α) για ζεστό νερό οικιακής χρήσης,

β) για θερμότητα που εκλύεται από την κεντρική εγκατάσταση του κτιρίου με σκοπό τη θέρμανση των κοινόχρηστων χώρων, εφόσον τα κλιμακοστάσια και οι διάδρομοι είναι εξοπλισμένοι με θερμαντικά σώματα,

γ) για θέρμανση ή ψύξη διαμερισμάτων.

Άρθρο 21
Εξουσιοδοτικές Διατάξεις

Στο παρόν άρθρο εισάγονται νέες εξουσιοδοτικές διατάξεις. Ειδικότερα, με την παρ. 1 δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη θέσπιση Κανονισμού Λειτουργίας Καθεστώτος Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης, με τον οποίο καθορίζεται η περίοδος εφαρμογής του καθεστώτος επιβολής υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης, ο συνολικός σωρευτικός στόχος του, το μεθοδολογικό πλαίσιο για την επιλογή των υπόχρεων μερών και τον επιμερισμό του στόχου εξοικονόμησης ενέργειας σε αυτά, η περιοδικότητα, σε έτη, του επιμερισμού του στόχου, το κόστος συμμόρφωσης, το κόστος εξαγοράς, οι διαδικασίες που απαιτούνται για την υλοποίηση του καθεστώτος επιβολής, οι τρόποι εκπλήρωσης του σωρευτικού στόχου, η δυνατότητα μεταφοράς πλεονασμάτων από την περίοδο του της περ. α) της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 4342/2015 στην περίοδο της περ. β) της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 4342/2015, το σύστημα μέτρησης, ελέγχου και επαλήθευσης των μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης που εφαρμόζουν τα υπόχρεα μέρη, με βάση το οποίο εξακριβώνεται τουλάχιστον ένα στατιστικά σημαντικό ποσοστό και αντιπροσωπευτικό δείγμα τους, ο φορέας διαχείρισης του καθεστώτος επιβολής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση της περ. α' της παρ. 3 δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό των επιμέρους τεχνικών και λεπτομερειακών στοιχείων σχετικού σχήματος που περιγράφεται στο άρθρο 20Α του ν. 4342/2015, για την διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών για την προώθηση δράσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση της περ. β΄ της παρ. 3 δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον καθορισμό των όρων συμμετοχής στις ανταγωνιστικές διαδικασίες του άρθρου 20Α του ν. 4342/2015 των επιλέξιμων συμμετεχόντων, της επιλεξιμότητας των σχετικών παρεμβάσεων, της μεθόδου ελέγχου και επαλήθευσης της καλής εκτέλεσης της υλοποίησης αυτών, του χρονικού ορίζοντα υλοποίησης αυτών για τις προσφορές που επιλέχθηκαν, της διαδικασίας καθορισμού των προβλεπόμενων εγγυητικών επιστολών της παρ. 5 του άρθρου 20Α του ν. 4342/2015, του τέλους συμμετοχής, ρητρών, της ανώτατης τιμής προσφοράς που δύναται να υποβληθεί στο πλαίσιο της ανταγωνιστικής διαδικασίας, του επιμερισμού του συνόλου της οικονομικής ενίσχυσης αναλόγως του πλήθους των συμμετεχόντων, ειδικών όρων για τις πιλοτικές ανταγωνιστικές διαδικασίες, καθώς και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας. Επίσης, δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη σύσταση και συγκρότηση ομάδας εργασίας με αντικείμενο τον έλεγχο και την παρακολούθηση της διαδικασίας της παραγράφου 2 του άρθρου 20Α του ν. 4342/2015 και επιτροπής αξιολόγησης ενστάσεων, στο πλαίσιο της ανταγωνιστικής διαδικασίας.
Τέλος, με την προτεινόμενη ρύθμιση της παρ. 4 δίνεται νομοθετική εξουσιοδότηση στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την τροποποίηση, εφόσον χρειαστεί, των απαιτούμενων προσόντων εγγραφής των Ενεργειακών Επιθεωρητών στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών που ορίζονται στο άρθρο 52 του ν. 4342/2015, των οριζόμενων σχετικά με το Μητρώο και το Αρχείο Ενεργειακών Επιθεωρητών του άρθρου 54 του ν. 4342/2015, των απαιτούμενων δικαιολογητικών και της διαδικασίας εγγραφής στο Μητρώο Ενεργειακών Επιθεωρητών, όπως ορίζονται στο άρθρο 55 του ν. 4342/2015, και να τίθενται πρόσθετοι όροι για την άσκηση της δραστηριότητας ενεργειακού ελεγκτή κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης.

Άρθρο 22
Καταργούμενες Διατάξεις

Στο άρθρο αυτό αναφέρονται οι επιμέρους διατάξεις, οι οποίες καταργούνται με την έναρξη ισχύος του παρόντος.

Άρθρο 23
Αντικατάσταση Παραρτήματος IV του ν. 4342/2015

Το Παράρτημα IV αντικαθίσταται, κατόπιν τροποποίησής του από την παράγραφο 1 του Παραρτήματος της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ.

Άρθρο 24
Αντικατάσταση Παραρτήματος V του ν. 4342/2015

Το Παράρτημα V αντικαθίσταται, κατόπιν τροποποίησής του από την παράγραφο 2 του Παραρτήματος της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ.

Άρθρο 25
Τροποποίηση του Παραρτήματος VII του ν. 4342/2015

Το Παράρτημα VΙΙ αντικαθίσταται, κατόπιν τροποποίησής του από την παράγραφο 3 του Παραρτήματος της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ.

Άρθρο 26
Προσθήκη Παραρτήματος VIIα στο ν. 4342/2015

Το Παράρτημα VΙΙα προστίθεται σε συμφωνία με την παράγραφο 4 του Παραρτήματος της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ.

Άρθρο 247
Αντικατάσταση του Παραρτήματος VIII του ν. 4342/2015

Το Παράρτημα VΙΙΙ αντικαθίσταται, κατόπιν τροποποίησής του από το Παράρτημα Ι του κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμού 2019/826/ΕΕ της Επιτροπής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 1 του ως άνω Κανονισμού.

Άρθρο 28
Τροποποίηση του Παραρτήματος ΧΙ του ν. 4342/2015

Το Παράρτημα XI αντικαθίσταται, κατόπιν τροποποίησής του από την παράγραφο 6 του Παραρτήματος της Οδηγίας 2018/2002/ΕΕ.

Μπορείτε να διαβάσετε τις προτεινόμενες διατάξεις του υπό δημόσια διαβούλευση σχεδίου νόμου εδώ

B2Green
By B2Green.gr 18:43, 30/11/2020